Tuesday, April 9, 2013

Tanggapan Penulis Terhadap Pemandu Teksi

Pada cuti sekolah yang lepas, penulis bersama rakan-rakan yang lain ada meluangkan sedikit masa dengan bermalam disebuah suites berhampiran bandaraya KL. Tak sampai sepuluh minit kalau memandu ke pusat tarikan pelancong.

Pada keesokan harinya, penulis merancang aktiviti untuk keluar ke pusat bandar bagi memenuhi masa yang terluang. Pelan kami adalah untuk ke KLCC bagi melawat pameran Kesenian dalam Seni Bina di Galeri Petronas yang dianjurkan dengan kerjasama Foster + Partner.

Dari tempat penginapan penulis, penulis mengambil teksi dan terus ke KLCC. Caj yang dikenakan lebih kurang Rm 12.00 dengan mengikut meter. Penulis bersama rakan yang lain pun teruslah selepas membayar wang yang dikehendaki.

Selepas habis melihat pameran Kesenian dalam Seni Bina ( Arts in Archictecture ) itu, penulis pun berjalanlah ke Bukit Bintang berpandukan GPS dari telefon penulis. Syukur terdapat Pedestrian Walk kerana sesungguhnya membantu penulis dan rakan dari terkena panas. Faham sajalah, mereka ni kuat berpeluh.

Selepas meluangkan sedikit masa di Pavillion, penulis pun kira nak baliklah ke tempat penginapan lebih kurang jam 4.00 petang. Tengok diluar berlambak deretan teksi-teksi menunggu untuk mengambil penumpang.

Apa lagi... Penulis pun berjalanlah mendekati pemandu teksi ini... Tapi apa depa cakap apabila penulis mengkhabarkan destinasi yang penulis hendak pergi... Melihat ada enam orang dalam kalangan penulis... Mereka menjawab " seorang, sepuluh ". Penulis pun segera beredar kerana penulis tahu berapa anggaran harga dari Pavillion ke tempat penginapan penulis.

Selepas beberapa teksi yang buat macam-macam hal tak mahu guna meter... Dengan alasan jalan jam la dan sebagainya. Penulis pun masuk ke main entrance Pavillion sambil melihat deretan kereta-kereta mewah seperti Bentley, Hummer dan sebagainya dan ke kaunter pertanyaan.

Rakan penulis yang berketurunan Inggeris bertanya kepada penjaga kaunter terbabit dimanakah boleh mendapatkan teksi... Dia pun menjelaskanlah dimana kami patut dapat teksi... Selepas itu beliau hairan kepada rakan penulis itu dan berkata '' Boleh cakap Melayu ''.

Kami pun turun dan ke sebuah tempat menunggu teksi... Bayar Rm 2.00 dan kami dijanjikan sebuah teksi yang boleh memuatkan semua dalam kalangan kami iaitu teksi eksekutif yang sedikit luas. Dalam lebih kurang 10 minit, akhirnya teksi yang dijanjikan tiba iaitu Toyota Innova.

Kami pun naiklah teksi tersebut menggunakan meter sampai betul-betul dihadapan tempat penginapan kami tetapi dilaluan sebelahnya. Penulis pun mengambil keputusan menyuruh pemandu teksi memberhentikan teksi di bridge supaya kami dapat melintas menlintasi lebuh raya dengan bridge tersebut untuk ke tempat penginapan.

Harga yang dikenakan... Rm 35.00 ... Syukur laa... Murah jika nak dibandingkan dengan pemandu teksi yang tak mau menggunakan meter.

Untuk pengetahuan pembaca... Kesemua teksi yang penulis naik merupakan teksi yang dimiliki oleh Zalnas Limousine bukannya teksi-teksi biasa yang lain. Apa yang penulis sedar dengan layanan dan perkhidmatan mereka lebih boleh dipercayai jika hendak dibandingkan dengan teksi-teksi yang lain.

Ini membuatkan penulis lebih percaya dengan teksi-teksi Zalnas Limousine ini berbanding teksi-teksi di tepi jalan yang lain kerana mereka menggunakan meter. Dalam erti kata lain... Perkhidmatan mereka baik...

Apa yang ingin penulis sampaikan disini adalah mengenai sikap segelintir pemandu teksi Malaysia yang tidak mahu menggunakan meter bagi menghantar penumpang... Ikut undang-undang, tindakan ini salah dan boleh dikenakan tindakan undang-undang jika penulis sampai hati nak laporkan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ( SPAD ).

Tapi apa boleh buat... Mereka kata dengan macam itu sahaja mereka memperoleh pendapatan... Tapi mereka kena ingat... Tak berkat rezeki yang mereka dapat secara tidak halal dengan tidak menggunakan meter dan sebagainya... Tambahan lagi kami orang Malaysia.

Tidak hairanlah mengapa Dato Seri Nazri Aziz menggelar teksi Malaysia sebagai tandas kerana malaun-malaun seperti ini.

Sepatutnya pemandu teksi yang merupakan duta kecil negara perlulah mempunyai etika dalam menjalankan tugas bukannya melakukan tindakan seperti tidak mahu menghantar penumpang dan tidak menggunakan meter.

Dalam kaji selidik yang dikeluarkan yang melibatkan pelancong sebagai responden, tinjauan menunjukkan yang perkhidmatan teksi mereka antara yang paling kurang digemari mereka selepas tandas.

Penulis berharap supaya SPAD mengambil tindakan lebih proaktif dan agresif terhadap golongan pemandu yang tidak mahu menggunakan meter ini kerana tindakan sedemikian sesungguhnya menyusahkan orang ramai.

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen