Sunday, December 23, 2012

Retweet Tanpa Usul Periksa

Dahulu di Facebook, ramai orang gemar berkongsi ( share ) status-status Islamik dengan niat dapat berdakwah. Ini berikutan terdapat segelintir orang yang gemar mengguna pakai sepotong hadis nabi berbunyi '' Sampaikan dariku walapun sepotong ayat '' yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari.

Ramai orang yang tertarik dengan hadis ini tambahan lagi ia merupakan hadis sahih. Persoalannya kini, adakah kenyataan yang terdapat pada status Facebook ataupun kini di Twitter sebagai satu kenyataan yang benar.

Penulis sudah beberapa kali terlihat beberapa tweets dimana penulis sendiri meragui kesahihan ataupun kebenaran isi kandungan tweeet tersebut. Maka penulis dengan inisiatif sendiri mencari jalan mengetahui kesahihan sesuatu perkara tersebut.

Apabila digoogle, Tiada pun kenyataan tersebut terutamanya berkaitan hadis nabi. Penulis cukup pantang kalau tengok orang retweet hadis tanpa ada sebarang perawi hadis dan periwayatan terhadap hadis tersebut termasuklah tahap hadis tersebut sama ada daif ataupun sahih.

Baru-baru ini, penulis ada terbaca sebuah hadis di twitter yang berbunyi '' Terimalah nasihat sesiapa pun meskipun daripada seorang pelacur ''. Penulis pun tertanya-tanya tentang kebenaran hadis ini lalu penulis menggoogle ayat tersebut.

Cari punya cari... Penulis tidak jumpa pun hadis tersebut diriwayatkan oleh mana-mana orang tetapi apa yang penulis jumpa adalah hadis tersebut disifatkan sebagai la asla lahu ataupun tidak ada sumbernya. Katanya lagi, tidak halal untuk menulis dan meriwayatkannya melainkan untuk memberitahu tentang kepalsuannya.

Penulis bersyukur kepada Allah S.W.T kerana penulis diberikan akal dan masa untuk mencari kebenaran hal tersebut sejajar dengan sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Hujarat pada ayat enam ( 49:6 ) yang berbunyi ;

" Hai orang-orang yang beriman! Jika datang kepadamu orang yang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu "

Disini penulis ingin ingatkan yang penulis tidak bermaksud mengatakan yang rakan-rakan Twitter kita seorang yang fasik, tetapi lebih menjurus kepada mencari kebenaran sesuatu berita supaya tidak berlaku fitnah.

Ada lagi hal yang menarik minat mata penulis untuk berkongsi iaitu seorang tweet dari remaja Melayu yang mengatakan baring sewaktu azan akan membuatkan jenazah kita menjadi berat dan mengatakan jangan bercakap ketika azan, kelak tak dapat mengucap ketika hendak meninggal dunia.

Apa yang menyedihkan, tweet terbabit telah diretweet oleh 107 orang dah 19 orang telah mengfavouritekan tweet tersebut yang mempunyai kesilapan dan kesalahan.

Pertama, penulis tidak pernah terbaca mana-mana hadis yang mengatakan mayat akan menjadi berat jika kita baring ketika Azan. Dan setelah diselidik, memang tiada pun hadis tersebut diriwayatkan dimana-mana kitab tidak kira dari Bukhari, Muslim mahupun Ibnu Majah.

Kalau orang itu bangun selepas Azan Subuh, takkanlah mayatnya menjadi berat juga meskipun beliau menunaikan solat Subuh.

Kedua, berkaitan cakap ketika azan yang mengatakan lidah akan menjadi kelu. Penulis akui hadis ini pernah penulis baca dan dengar tetapi tidak tahu dimanakah kesahihannya kerana tiada periwayatan diletakkan dihujungnya.

Setelah sekali lagi penulis periksa di google, penulis membaca sebuah artikel dimana ia mengatakan hadis '' Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya '' sebagai daif ataupun palsu.

Ini kerana tiada periwayatan hadis tersebut dimana-mana kitab malahan bertentangan dengan dalil yang mengatakan nabi bercakap ketika azan berkumandang. Ini disebut dalam kita sahihnya oleh Imam Bukhari berbunyi '' Sulaiman bin Shurad berbincang-bincang ( berkata-kata ) sewaktu ia mengumandangkan azan ''.

Justeru itu, tweet terbabit sememangnya salah dan penulis menyifatkan ia sebagai suatu hal yang amat berat dan perlu diperbetulkan. Oleh sebab itulah penulis tergerak hati menulis artikel ini untuk kesedaran bersama bukannya ingin berlagak alim.

Terdapat pelbagai lagi hadis palsu berlegar di ruang udara internet kita dimana ada yang menerimanya bulat-bulat tanpa sebarang usul periksa. Antaranya ;

  • Tuntulah ilmu walaupun hingga ke negeri China
  • Sesiapa yang tidur selepas Asar lalu hilang akalnya ( gila ), maka janganlah dia mencela melainkan dirinya sendiri
  •  
     
  • Sabar itu separuh daripada Iman
Yaa... Penulis sendiri tidak menyangka yang keempat-empat hadis yang tertera diatas ini sebenarnya palsu kerana salah satunya pernah diceritakan oleh Ustazah penulis sendiri. Anda sendiri boleh rujuk di website ini [ klik sini ]. Jika tulisan di blog ini salah, maka tegurlah saya dan perbetulkanlah saya.

Bukan itu sahaja, baru-baru ini penulis ada membaca tweet yang mengatakan jika ingin menulis Inshallah, hendaklah ditulis dengan tiga perkataan iaitu '' In Shaa Allah '' kerana Inshallah bermaksud cipta tuhan ( Allah ).

Pertama sekali penulis ingin komen mengenai cara penggunaan '' In Shaa Allah ''. Umumnya, masyarakat Melayu menggunakan perkataan Inshallah apabila mereka tidak yakin untuk melakukannya ataupun tidak. Contohnya ;

Harun Ajis : Weh... Kau datang tak petang ni main bola dekat padang?
Mat Jijan : Inshallah aku datang ( padahal malas nak pergi )

Tiba waktu petang nak main bola, Mat Jijan tak ada di padang dan apabila diwhatsapp oleh Harun Ajis menggunakan iPhone 5nya, Mat Jijan mengatakan yang beliau tak larat dan tak berjanji pun untuk ke padang bersama-sama bermain bola.

Dalam erti kata lain, kita menggunakan perkataan Inshallah sebagai satu perkataan yang mana kita sedang berada di tahap 50-50 walhal perkataan Inshallah yang bermaksud Dengan Izin Allah ini boleh dikira sebagai pasti pergi kecuali jika ada halangan.

Mungkin penulis salah, tetapi itulah realiti yang penulis nampak dari kacamata Armani penulis mengenai sikap orang Melayu kini.  Dan penulis ada terbaca supaya kita tidak menggunakan perkataan Inshallah ini pada perkara yang lagha. Contohnya ;

" Derr... Malam ni clubbin jom, dekat Rootz ''
" Inshallah la, kalau awek aku join aku pergi la ''

Apa daa... Nak pi clubbin pun kata macam itu... Memang Allah tak izin pun

Keduanya, sejak bila budak-budak Malaysia tulis Inshallah dengan menggunakan ejaan Inshallah. Bukankah depa ni guna ejaan Insyallah. Tetapi penulis rasanya telah lebih awal menggunakan ejaan Inshallah iaitu pada 28 Ogos 2011 dimana tercatat dalam artikel Kemerdekaan penulis.

Ada typo daa...


Mana penulis dapat hidayah guna perkataan Inshallah ini?

Ini gara-gara pengaruh Dato' Seri Anwar Ibrahim dalam artikelnya di blognyalah, beliau tidak mengeja perkataan Insyallah sebegini sebaliknya ejaannya ialah Inshallah. Begitu juga dengan Eidulfutri, penulis gunakan perkataan ini pada September 17, 2010 juga kerana pengaruh Anwar Ibrahim.

Maka tidak hairanlah mengapa beliau tercalon sebagai salah seorang individu paling berpengaruh di dunia oleh majalah Times. Malangnya, satu-satunya wakil Malaysia ini tidak mendapat tempat dalam 100 individu paling berpengaruh di dunia.

Jadi check balik bila anda mula menggunakan ejaan In Shaa Allah.

Penulis tidak boleh menafikan mengenai kebenaran tulisan tersebut ( kerana penulis tidak belajar bahasa Arab ) dimana tertera muka Dr. Zakir Naik, penceramah terkenal dari India didalam sebuah gambar yang menggesa kita menggunakan perkataan In Shaa Allah.

Penulis mencari kesahihan mengenai kebenaran tulisan tersebut tetapi apa yang penulis jumpa hanyalah sebuah komen dari penceramah terkenal Malaysia, tidak lain tidak bukan Ustaz Azhar Idrus.

Beliau mengatakan yang tiada masalah sebut atau eja InsyaAllah. Persoalan yang masih bermain di minda penulis adakah kenyataan tersebut ditulis oleh Dr. Zakir Naik yang menarik minat penulis apabila menonton videonya yang membuatkan seorang Kristian memeluk Islam. [ klik sini ]

Apabila disiasat, tiada pun kenyataan yang keluar daripada mulutnya bahkan tiada pun tulisan yang keluar dari mulutnya yang berbicara sedemikian rupa. Apa yang pasti, mereka hanya menggunakan gambar Dr. Zakir Naik sahaja. Kenapa?

Bayangkan jika anda meletakkan gambar peninju lagenda, Muhammad Ali ataupun Frank Ribery. Siapa akan percaya dengan tulisan tersebut. Jadi bagi mengelirukan pembaca, mereka meletakkan gambar Dr. Zakir Naik kerana beliau terkenal dalam konteks Islamnya.

Yaa... Memang ada tertulis dari Dr. Zakir Naik Fan Club dari Facebook tetapi apa relevannya meletakkan gambar Dr. Zakir Naik jika tidak untuk mengelirukan orang ramai di tepi bukannya diatas :P

Lagipun mereka tahu, yang kita semua ini hanya tahu tiga-empat orang penceramah Islam sahaja, yang pertama Ustaz Azhar Idrus. Kedua, Ustaz Don Daniyal. Ketiga, Dr. Zakir Naik dan terakhir sekali lagi Professor Tariq Ramadan.

Kalau kata Tuan Guru Haron Din belum tentu anda kenal. Begitu juga kalau sebut Sheikh Yusuf al-Qaradawi iaitu Presiden Kesatuan Ulama Sedunia, mungkin ada yang kenal kerana Anwar Ibrahim gemar menggunakan nama beliau dalam siri ceramahnya.

Selain daripada itu, penulis turut pernah melihat sebuah gambar yang mengatakan jika ingin menyebut Mekah, jangan disebut Mecca kerana ianya Gudang arak ( House of Wine ) dan apabila ingin menyebut Masjid dalam bahasa Inggeris, jangan disebut mosque kerana ia bermaksud mosquito ( nyamuk ) manakala ejaan Mohd pula dikatakan bermaksud Anjing bermulut besar.

Penulis hanya tersenyum apabila melihat ramai orang retweet ataupun share gambar-gambar sebegini kerana tahu ia hanyalah karut ataupun dalam perbendaharaan kasar penulis dipanggil Bullshit.

Kesimpulannya disini, penulis ini mengingatkan semua termasuk kepada diri penulis sendiri supaya tidak meriwayatkan ataupun meretweet ataupun share sebarang perkara yang tidak ketahui kesahihannya.

Kerana terdapat hadis nabi yang disampaikan oleh Abu Hurairah yang mana nabi bersabda '' Cukuplah seseorang itu dikatakan pendusta, bila ia meriwayatkan semua yang didengarinya '' riwayat Imam Muslim dalam kitabnya.

Jadi tidak perlulah anda memberi alasan, '' aku baca, rasa macam baik aku retweet la... mana aku tau benda tu tipu '' sebegini kerana ia merupakan tanggungjawab anda sebagai penerima untuk mencari kesahihan sesuatu berita seperti mana penulis nukilkan diatas.

Justeru itu, anda perlu berhati-hati untuk menyebarkan hadis dan sila pastikan sekurang-kurangnya tiga perkara ini. Jika tidak terdaya, tidak perlulah retweet ataupun share iaitu

  1. Benarkah ianya hadis?
  2. Siapakah yang meriwayatkan hadis itu?
  3. Adakah hadis itu sahih?
 Anda perlu ingat mengenai sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang berbunyi begini '' Janganlah kalian berdusta atas namaku. Sesungguhnya barangsiapa yang berdusta atas namaku, maka dia akan masuk neraka. ''

Hadis sebarkanlah walaupun sepotong ayatku mungkin sepuluh kali popular dari hadis ini, tetapi anda tidak boleh meminggirkan hadis ini. Justeru itu penulis berharap supaya saudara yang membaca artikel ini supaya tidak sewenang-wenangnya menceritakan suatu berita yang tidak tahu kebenarannya.

* Ada hadis palsu yang lagi lawak... Katanya setitik air mata perempuan menyebabkan lelaki disebat seratus kali... Ada juga yang tweet pasal benda ini... Doakan Allah bagi petunjuk

** Jika saudara ingin mendalami mengenai hal ini, penulis tidak boleh cerita kerana penulis hanya budak sekolah biasa... Searchlah digoogle... Pelbagai perkara terdapat disana yang penulis tidak berkesempatan menulis disini

*** Jika kita boleh membaca novel setebal 600 muka surat, kenapa kita tidak boleh mencari kesahihan sesebuah perkara yang tidak memerlukan 60 minit untuk pastikannya.

Thursday, December 20, 2012

Keajaiban Doa

Keputusan PMR baru sahaja keluar semalam ( 19 Disember ) dimana penulis amat berpuas hati dan bersyukur dengan huruf yang tercatit diatas slip PMR penulis. Sejujurnya, penulis tidak menyangkakan keputusan sebaik itu jika dibandingkan dengan usaha penulis.

Selepas penulis selesai menjalani PMR pada 9 Oktober hingga 16 Oktober lepas, penulis hanya mempunyai perasaan selesa dengan lima subjek sahaja iaitu Sains, Matematik, Geografi, Sejarah dan Pendidikan Agama Islam.

Manakala yang selebihnya iaitu Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris penulis berasa ragu-ragu kerana banyak yang penulis tidak yakin dengan jawapan yang diberikan kerana tidak membaca soalan terutamanya berkaitan kesusasteraan ataupun literature.

Apa tidaknya, watak-watak dalam novel Komponen Sastera ( Komsas ) tingkatan dua, Wira Persona Avatari tidak penulis ingat walau seorang pun. Ini kerana penulis menjangkakan yang Merenang Gelora iaitu novel tingkatan tiga akan keluar.

Nasib menyebelahi penulis kerana soalan yang ditanya pada bahagian tersebut hanyalah soalan terhadap seorang watak sahaja yang sehingga kini penulis masih tidak ingat. Jadi, penulis hanya mereka lah perwatakan baik watak tersebut tanpa menyebutnya nama watak lain pun.

Begitu juga dengan Bahasa Inggeris, penulis tidak baca pun values yang terdapat di dalam buku How I Met Myself yang mana penulis hanya reka sendiri sahaja jawapan di bahagian Literature.

Kemahiran Hidup Bersepadu pula penulis ragu-ragu untuk memperoleh A kerana terdapat pelbagai perkara yang perlu penulis serba maklum dengan setiap butir-butir perkara yang jelas perlu mengambil masa untuk membaca.

Semalam, ketika berada di dewan sekolah, guru sekolah sedang memberikan slip untuk pelajar yang mendapat kurang satu A dari jumlah mata pelajaran yang mereka ambil. Penulis sangka tidak akan menaiki pentas disitu kerana penulis percaya yang penulis kehilangan dua A free-free. Cuma harapan penulis hanya pada KH sahaja.

Ketika nama pelajar di kelas penulis dipanggil, penulis hanya tersenyum melihat rakan-rakan yang lain naik menerima slip dari pengetua. Namun tidak semena-mena, nama penulis dipanggil untuk menerima slip PMR tersebut yang menunjukkan penulis memperoleh keputusan 7A.

Dan ketika penulis berdiri diatas pentas bertentangan dengan pengetua, pengetua tersebut bertanya kepada penulis, '' Apa yang B ? ''. Penulis menjawab English namun disanggah beliau dan berkata "KH".

Penulis hanya berterima kasih dan senyum kegembiraan kerana mendapat keputusan PMR yang tidak menjangkakan. Bersyukur... Itulah perkataan yang bermain di minda penulis meskipun kadang-kadang rasa geram kenapa aku tidak usaha sikit lagi supaya dapat 8A.

Ini kerana A yang penulis dapat sememangnya tidak dijangkakan dan B yang penulis terima sememangya sudah dijangka. Jadi penulis rasa bertuah kerana berjaya memperoleh keputusan yang melebihi harapan sendiri.

Penulis sifatkan keputusan PMR penulis sebagai keajaiban. Mungkin kerana usaha yang diiringi usaha. Namun sejujurnya, jika dibandingkan dengan pelajar 7A yang lain, usaha penulis tidaklah seusaha mana hanya setakat hadir ke kelas tuisyen untuk English, Science dan Math saja.

Tetapi mungkin berkat doa keluarga, sahabat dan penulis sendiri supaya mendapat keputusan yang baik dimakbulkan. Mungkin juga berkat Tuan Guru Haji Dato Seri Haron Din membuatkan penulis mendapat keputusan yang baik.

Apa yang ingin penulis tulis dibawah ini janganlah diambil sebagai satu kepercayaan yang boleh menjejaskan aqidah.

Penulis masih ingat di sebuah rumah rakan ayah penulis dimana mereka membuat bacaan Yaasin, penulis turut serta ikut dan bersama-sama berjemaah dengan Tok Guru. Selepas solat Isyak, terdapat tetamu yang lain yang terdiri daripada Dato-Dato, Tan Sri-Tan Sri bahkan berpangkat Tun cabut lari ke meja makan untuk makan malam.

Lain pula dengan penulis, kerana penulis lebih selesa meninggalkan saf selepas doa habis kerana penulis ragu ketika penulis berkerja nanti, adakah penulis sempat mengaminkan doa yang dibaca imam. Begitu juga dengan bapa penulis.

Selesai habis doa, semua jemaah yang tinggal di dalam rumah menunaikan solat Isyak keluar untuk makan. Dan penulis antara kumpulan yang terakhir keluar kerana yang lain keluar awal untuk makan.

Kata mereka terdapat empat perkara yang tidak boleh dilenggahkan, pertama mendirikan solat apabila waktunya tiba. Kedua, Mengebumikan jenazah apabila jenazah tiba. Ketiga, apabila seseorang itu mampu untuk berkahwin dan yang terakhir sekali, Bila makanan itu tiba.

Dan ketika keluar, hanya terdapat sebuah meja yang kosong berdekatan dengan penulis dimana Tok Guru duduk. Makanya penulis duduklah di meja tersebut dan meninggalkan kerusi disebelah penulis untuk bapa penulis yang berada di belakang.

Dan disebelah bapa penulis adalah Tuan Guru Haron Din.

Selesai sahaja makan sambil bersembang mengenai seorang wartawan yang menghina Islam yang lari dari Arab Saudi. Ayah penulis cepat-cepat menarik penulis untuk menggantikan tempat duduknya dan meminta Tok Guru melakukan sesuatu kepada penulis.

Penulis duduk di kerusi tersebut dan Tok Guru memegang dada penulis sambil membaca ayat-ayat dalam bahasa Arab kepada penulis. Lebih kurang 40 saat jugalah Tok Guru baca sesuatu terhadap saya dan diakhiri dengan berkata kepada penulis '' Inshallah, baik ''.

Dan keputusan PMR penulis syukur baik... Penulis berharap pencapaian seperti ini dapat berlaku pada tahun 2014 dimana penulis akan mengambil SPM, Inshallah.

Saturday, December 15, 2012

Malaysia Gagal ke Final Angkara FAM

Penulis yakin yang seluruh rakyat Malaysia masih lagi berada dalam mood bola AFF dimana Malaysia kecundang 0-2 ditangan Thailand. Rata-rata peminat tanahair menuding jari kearah pengadil perlawanan dari Korea Selatan kerana membuatkan pasukan Malaysia beraksi tempang kerana melayangkan kad kuning kedua kepada Fadhli Shas sekaligus membuatkan beliau dibuang padang.

Meskipun begitu, penulis masih lagi beranggapan yang kekalahan Malaysia bukanlah seratus peratus akibat pengadilan yang kurang baik, tetapi lebih menjurus kepada kurangnya peningkatan prestasi oleh pasukan bimbingan Datuk K. Rajagobal.

Ini berikutan permulaan kempen AFF yang hambar apabila Malaysia tewas 0-3 kepada Singapura yang mana telah dikritik hebat oleh peminat pasukan tempatan sebelum berjaya menewaskan Laos 4-1 dan musuh   ketat Indonesia 2-0.

Keputusan perlawanan diatas sebenarnya tidak menunjukkan prestasi yang baik buat Malaysia kerana sememangnya pasukan yang benar-benar berada sama taraf dengan Malaysia adalah Singapura. Ini kerana pasukan Laos sememangnya underdog dalam saingan kali ini manakala Indonesia pula tidak membariskan pasukan terkuatnya.

Krisis bola sepak Indonesia mungkin menjadi kelebihan buat Malaysia dan juga pendorong Malaysia untuk menang. Ini berikutan pasukan yang dibariskan ini adalah dari pasukan bola sepak yang rata-rata pemainnya terdiri dari pemain Liga Premier Indonesia bukannya Liga Super Indonesia.

Sebenarnya di Indonesia terdapat dua buah badan yang mewakili kelab-kelab bola sepak mereka iaitu salah satunya Persatuan Sepakbola Seluruh Indonesia ( PSSI ) dengan Liga Premier Indonesia yang diiktiraf FiFA. Manakala sebuah lagi adalah bagi mewakili kelab-kelab dibawah Liga Super Indonesia.

Meskipun Liga Premier Indonesia diiktiraf FiFA sebagai liga rasminya, namun situasi sebenarnya menunjukkan Liga Super Indonesia lebih mempunyai daya saing dan kualiti yang tinggi berbanding Liga Premier Indonesia.

Kekuatan kewanganlah menyebabkan Indonesia mempunyai dua buah liga yang mana jika dilihat, pemilik Pelita Jaya FC turut mempunyai sebuah lagi kelab di liga tersebut dan juga sebuah kelab di Australia. Safee Sali adalah salah seorang pemain disana yang ingin menyelamatkan kariernya menyebabkan beliau berhijrah ke Johor.

Dalam erti kata lain, pasukan yang diturunkan Indonesia menentang Malaysia bukanlah pasukan terkuat mereka. Jadi tidak perlulah kita berbangga kerana dapat menumpaskan Indonesia kerana jika pasukan yang kebanyakkannya terdiri dari pemain Liga Super Indonesia turun, perlawanan tidak semudah yang disangkakan.

Beralih ke saingan separuh akhir diantara Malaysia menentang Thailand yang mana kekalahan skuad negara dikatakan berpunca dari kesilapan Lee Min Hu, penulis berpendapat yang K. Rajagobal tidak perlu menyalahkan Min Hu sepenuhnya atas kegagalan skuad negara menempah tiket ke final.

Walaupun penulis kurang bersetuju dengan keputusan Lee Min Hu melayangkan kad kuning kepada Fadhli Shas, penulis ingin menanyakan peminat bolasepak tanahair adakah kita kalah kerana Fadhli Shas dibuang padang ataupun kita tidak cukup kuat.

Penulis secara peribadinya mengatakan kekalahan negara dengan agregat 3-1 adalah disebabkan Malaysia tidak mampu bersaing dengan Thailand. Lihat sahajalah perlawanan Fair Game Malaysia-Thailand di Stadium Nasional Bukit Jalil, adakah Malaysia dapat menewaskan Thailand?

Tidak... Bahkan keputusan seri 1-1 yang dicatat pada perlawanan tersebut penulis sifatkan sebagai kekalahan buat pasukan negara kerana Thailand mempunyai kelebihan jaringan di tempat lawan.

Natijahnya disini penyokong pasukan bola sepak negara harus menerima hakikat yang pertumbuhan ataupun perkembangan bola sepak tempatan tidaklah sebaik yang disangkakan. Lihat saja perlawanan persahabatan yang diaturkan pasukan negara dimana keputusannya amat sedih untuk penulis catit meskipun menentang Bangladesh.

Penulis ingin bincangkan kekalahan pasukan negara adalah disebabkan Persatuan Bola Sepak Malaysia tidak mendengar kritikan dan maklum balas oleh salah seorang individu paling penting dalam agenda pembangunan bola sepak tanahair iaitu Tan Sri Annuar Musa.

Pada awal tahun ini, Tan Sri Annuar Musa ada mengeluarkan kenyataan yang kurang menyenangkan pimpinan atasan FAM yang menyatakan perkembangan pasukan negara merungsingkan dan perlu ditambahbaik lagi.

Kenyataan beliau di salah sebuah syarikat penyiaran swasta itu menjadi penyebab beliau telah dihadapkan ke  jawatankuasa tatatertib FAM yang akhirnya menyebabkan beliau di gantung selama dua tahun enam bulan ataupun 30 bulan. Tan Sri Annuar Musa turut dianiaya apabila tidak dibenarkan membuat rayuan sekaligus menyebabkan beliau kehilangan jawatan dalam arena bola sepak Malaysia.

Annuar Musa dipercayai digantung 30 bulan oleh FAM  kerana enggan membenarkan beliau bertanding dalam pemilihan jawatankuasa FAM yang akan tamat kira-kira pertengahan 2014 sekaligus mengehadkan penglibatannya dalam arena bolasepak kebangsaan.

Kekalahan Malaysia kali ini membuktikan yang Tan Sri Annuar Musa mengeluarkan kenyataan yang benar dan penggantungan terhadap beliau patut ditarik balik selain memberikan kembali segala jawatan yang disandangnya.

Tan Sri Annuar Musa ketika mengeluarkan kenyataan tersebut jawatannya di dalam FAM adalah sebagai Timbalan Presiden FAM. Walaupun begitu, beliau masih lagi menyatakan realiti yang dihadapi pasukan bola sepak kita sejajar dengan hadis nabi, '' Katakanlah benar walaupun pahit ''.

Apa yang penulis ingin luahkan adalah rasa ketidakpuasan hati penulis terhadap pengurusan FAM. Jadi, penulis berharap FAM memohon maaf kepada Tan Sri Annuar Musa dan memperbetulkan kesilapan yang lalu dan memberi kembali jawatannya.

Ampun Tuanku Sultan Pahang

Ingatlah Sultan Melaka pernah menitahkan supaya Hang Tuah dibunuh, namun apabila Baginda sedar yang dirinya silap. Baginda bertitah '' Alangkah baiknya jikalau Tuah masih ada ''. Ya... Annuar Musa masih ada, penulis mohon perkenan Tuanku supaya memanggil kembali Tan Sri Annuar Musa.

Ayuh sama-sama kita doakan supaya Tan Sri Annuar Musa dipanggil kembali

* Tulisan dari seorang peminat bola sepak Malaysia yang ingin melihat Malaysia menjadi jaguh di dunia bukannya di Asia Tenggara ataupun Asia.

Saturday, December 8, 2012

Ilmu dan Harta

Saidina Ali bin Abu Talib memang tidak dapat dipisahkan dengan sejarah ketamadunan Islam yang mana merupakan salah seorang tokoh Islam yang banyak membantu nabi dalam menyebarkan dakwahnya. Bahkan beliau merupakan salah seorang manusia yang terawal memeluk Islam.

Hubungan baiknya dengan nabi tidak dapat dinafikan lagi kerana beliau telah dibela oleh nabi semenjak kecil lagi ( Ali juga sepupu dan juga menantu nabi ). Disebabkan itulah beliau ini dikatakan orang yang paling akrab dengan nabi dan telah banyak berjasa kepada Islam contohnya ketika penghijrahan dari Mekah ke Madinah.

Tatkala bapa segala kejahilan, Abu Jahal berada di luar rumah untuk menangkap nabi yang dijangka akan berhijrah, Ali lah yang menggantikan nabi di tempat tidurnya meskipun beliau resah memikirkan kemungkinan yang akan dihadapinya.

Dengan izin Allah, nabi dapat keluar dari rumahnya tanpa disedari oleh Abu Jahal dan rakan-rakannya kerana dipercayai tertidur. Selepas mereka sedar, mereka kecewa apabila mereka masuk rumah nabi, nabi tiada dirumah sebaliknya yang tidur di dalam sana adalah Ali. Beliau tidak ditangkap mahupun dibunuh kerana objektif Abu Jahal dan rakannya adalah untuk menangkap nabi.

Namun bukan sejarah hidupnya ingin penulis kongsikan, tetapi terdapat kata-katanya yang memikat hati penulis untuk dikongsi.

~~~~~~~~~~~~~

Pada suatu hari ketika Amirul Mukminun Saidina Ali bin Abi Talib sedang memberikan syarahan, terdapat sepuluh orang lelaki ingin menguji beliau sebagai seorang khalifah.

Lelaki pertama bertanya kepada beliau '' Yang manakah lebih baik diantara ilmu dengan harta ? ''. Saidina Ali menjawab '' Sudah tentu ilmu lebih baik daripada harta ''. Lelaki terbabit membalas '' Apakah dalilnya ? ''. Saidina Ali pun berkata '' Wahai saudaraku, ilmu itu adalah warisan para nabi dan rasul. Harta itu warisan Qarun, Firaun, Syaddad dan lain-lain ''.

Begitu juga dengan lelaki kedua hingga kesepuluh menanyakan soalan yang sama kepada Saidina Ali. Ali hanya tenang menjawab kesemua soalan yang sama itu dengan jawapan yang berbeza.

Berikut merupakan alasan yang diberikan oleh Saidina Ali kepada lelaki kedua hingga kesepuluh mengenai perbandingan diantara harta dan ilmu.

Kedua : Wahai saudaraku, ilmu itu menjaga kamu tetapi harta itu kamu yang menjaganya

Ketiga : Wahai saudaraku, orang yang mempunyai banyak harta akan mempunyai ramai musuh, Tetapi orang yang banyak ilmu mendapat ramai kawan.

Keempat : Wahai saudaraku, harta itu apabila dibelanjakan ia akan berkurangan, tetapi ilmu apabila diamalkan akan berkembang

Kelima : Wahai saudaraku, orang yang banyak harta biasanya kedekut dan tidak dihormati, manakala mereka yang banyak ilmu penurah dan dihormati

Keenam : Pemilik harta akan dihisab pada hari kiama. Ilmu pula akan memberikan syafaat kepadanya pada hari kiamat kelak 

Ketujuh : Harta menjadikan pemiliknya keras hati, tetapi ilmu menjadikan pemiliknya terang hati

Kelapan : Harta semakin lama disimpan ia semakin usang tetapi ilmu tidak usang dan tidak lapuk

Kesembilan : Pemilik harta akan terus berkata harta itu miliknya. Pemilik ilmu pula akan berkata ilmu itu milik Allah

Jawapan yang diberikan oleh Saidina Ali amat membuatkan penulis begitu kagum dengan kehebatannya. Tidak hairanlah ada yang memanggilnya sebagai Mutiara Ilmu. Tidak perlu terkejutlah mengapa beliau sering diberikan tanggungjawab yang berat oleh nabi semasa bersama dengannya seperti membawa panji-panji Islam.

Selepas kesemua soalan ditanya, lelaki terbabit pun beredar dan Saidina Ali berkata '' Jika terdapat orang yang menanyakan aku 100 soalan yang sama, akan ku jawab dengan 100 jawapan yang berbeza ''.

* Jangan cop saya berfahaman Shiah pula sebab kongsikan kisah Ali
** Maaf lambat terbitkan artikel, laptop penulis ada masalah

Friday, November 30, 2012

Gaza dan Elton John

Sir Elton John di Genting Highland, tahun lalu
Semalam penulis sempat ke masjid menunaikan sembahyang Maghrib dimana masjid sekitar rumah penulis ini ada menjemput seorang pengamal media dari Gaza yang telah dibawa oleh Haluan Palestin untuk membongkar kekejaman dan menceritakan kisah mengenai Israel di bumi Palestin selepas penulis tidak berkesempatan ke Genting Highlands menyaksikan konsert Sir Elton John, penghibur terhebat sepanjang zaman.

Meskipun mendapat tentangan daripada Parti Islam SeMalaysia ( PAS ) untuk membatalkan konsert Elton John, namun konsert diteruskan dan penulis juga tidak dapat pergi kerana ketiadaan individu yang boleh menghantar penulis ke Genting berikutan ibu penulis berada di Bangkok, Thailand.

Konsert Pitbull di Sunway Lagoon
Sejujurnya, konsert Sir Elton John tidak mempunyai sebarang nilai-nilai homoseksual dan kurang elok jika dibandingkan dengan konsert-konsert yang mempersembahkan artis-artis barat yang bertemakan parti seperti Pitbull dan sebagainya.

Bukan niat penulis untuk membela Elton John, tetapi tidak adil lah jika melarang Elton John membuat persembahan kerana beliau seorang homoseksual yang mana itu hak peribadi beliau yang mana tidak perlu kita campuri urusannya.

Setiap penampilan awamnya jarang beliau menceritakan isu peribadi mengenai kehidupan dirinya dan beliau lebih senang berinteraksi dengan penonton. Dan jika anda saksikan konsert Elton John, anda akan dapat pastikan yang beliau lebih gemar bernanyi bersama pianonya dengan bergitu beradab.

Sir Elton John ketika menyanyikan lagu
Goodbye England's Rose
Penulis rasakan lebih buruk kelakuan segelintir anugerah di Malaysia yang mana penontonnya berlompat-lompat bersama lelaki dan perempuan di tepi pantai jika dibandingkan dengan konsert Elton John yang mana penontonnya lebih selesa duduk dan melayan kecantikan alunan piano yang dimainkan Elton John.

Maka tiada hairanlah mengapa beliau menjadi seorang yang terpilih untuk menyanyikan lagu Goodbye England's Rose pada 1 September sempena pemergian Puteri Diana Spencer atau lebih dikenali sebagai Lady Diana dengan tontonan satu billion orang dari seluruh dunia. Dan tidak hairanlah mengapa beliau sekali lagi dipanggil bagi membuat persembahan sempena ulang tahun Jubli Intan pemerintahan Ratu Elizabeth II.

~~~~~

Ahmed al-Jabari
Selesai solat Maghrib, penulis melaksanakan solat sunat rawatib, pihak masjid menjemput seorang lelaki Arab bernama Yusuf dimana beliau merupakan seorang wartawan daripada sebuah agensi berita Arab dimana diterbangkan dari Gaza sehari selepas gencatan senjata dicapai.

Beliau pertama sekali berterima kasih kepada rakyat Malaysia yang tidak putus-putus memberikan sokongan  diikuti dengan doa selain memuji sikap rakyat Malaysia yang mana bersama-sama ingin mempertahankan Palestin dari serangan Israel.

Beliau menceritakan kisah dimana bermulanya perang apabila mereka mengebom kenderaan yang dinaiki Ahmed al-Jabari. Menurut isterinya, Ahmed al-Jabari mempunyai tiga impian yang ingin beliau capai iaitu yang pertama untuk pergi ke Haji.

Allah memakbulkan permintaannya apabila beliau dibom di Palestin dua hari selepas beliau pulang daripada Mekah mengerjakan haji. Kedua beliau bercita-cita untuk membina satu pasukan yang mana boleh mempertahankan rakyat Palestin dari dibom Israel.

Sebuah bangunan bersebelahan masjid dibom Israel
Syukur kepada Allah kerana beliau dapat mencapai cita-citanya apabila Brigade al-Qassam bertambah kuat apabila beliau menyertai pentadbirannya. Akhir sekali beliau ingin syahid yang mana syahidnya telah memakan diri Israel sendiri.

Menurut saudara Yusuf, sekitar sepuluh hingga lima belas minit selepas pembunuhan al-Jabari, Israel terus melaksanakan kempennya dengan menggugurkan lebih kurang 1000 butir bom dimana disasarkan di seluruh kota Gaza. Dan untuk pengetahuan anda, sebutir bom yang digugurkan seberat satu tan ataupun bersamaan 900 kg .

Penulis dan jemaah yang lain ditunjukkan gambar-gambar kekejaman Israel yang tidak pernah ditunjukkan dimana-mana media massa yang lain. Antaranya adalah gambar sekeluarga mati dibom dimana terdapat empat beradik berada di hospital dimana doktor sedang menguruskan jenazahnya.

Asap hasil daripada letupan bom yang
digugurkan oleh tentera Israel
Katanya, Israel menggangap para wartawan yang berada di Gaza tidak ada bezanya dengan Mujahidin di Gaza kerana mereka enggan melihat sebarang berita/gambar tentang kekejaman mereka tersebar di seluruh dunia kerana ini akan membuka ruang kepada Palestin untuk mendapat sokongan. Disebabkan itulah baru-baru ini Israel sengaja mengebom pusat aktiviti media di Gaza dengan alasan ia digunakan oleh Hamas sebagai pusat komunikasi.

Seperti penulis katakan pada awal ayat tadi, serangan Israel sememangnya memakan diri mereka sendiri apabila serangan roket oleh Brigade al-Qassam telah berjaya membuatkan Israel panik berikutan roketnya berjaya menembusi ibu kota Israel. Ini sekaligus membuktikan bahawa penggunaan teknologi Iron Dome tidak berkesan sehingga mereka terpaksa meminta bantuan Amerika Syarikat.

Kebetulan pula Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama berada di Kemboja bagi sidang ASEAN+AS, Malaysia mengambil kesempatan untuk mendesak AS untuk menghentikan peperangan di Gaza. Ini disambut baik oleh Amerika kerana Israel juga mengharapkan gencatan senjata kerana roket al-Qassam berjaya meletup hingga ke kota Sderot.

Presiden Obama berada di Phnom Penh untuk
Sidang Kemuncak ASEAN
Berikutan desakan negara-negara Islam dan Israel, akhirnya Obama meminta Presiden Mesir, Mohamed Morsi yang bersama-sama dengan pemimpin negara Islam di Pakistan bagi persidangan D8 ( Developing 8 ) untuk menganjurkan gencatan senjata.

Anjuran gencatan senjata ini sememangnya dinantikan rejim Zionis yang tidak tahan dengan serangan roket bertalu-talu oleh Mujahidin Palestin. Pihak berkuasa wilayah Gaza bersetuju dengan gencatan senjata tetapi dengan syarat yang ditetapkan oleh pihak mereka.

Kerana terlalu terdesak, akhirnya Israel menuruti syarat yang ditetapkan oleh Hamas dimana gencatan senjata mestilah bermula pada jam 9.00 malam dimana tiada sebarang aktiviti ketenteraan boleh diadakan selepas itu.

Selain itu, askar Israel juga perlu tidak boleh membunuh mana-mana rakyat Palestin yang berada berhampiran dengan sempadan selain membenarkan mereka mengusahakan tanah-tanah untuk dijadikan ladang. Selama bertahun-tahun tanah tersebut tidak boleh digunakan kerana diduduki oleh askar Israel, namun berkat doa dan usaha umat Islam, Israel terpaksa menerima syarat tersebut.

Apa yang menggembirakan lagi adalah apabila nelayan-nelayan Palestin turut dibenarkan menjalankan aktiviti menangkap ikan tanpa sebarang gangguan dari askar Zionis. Syarat ini sesungguhnya rahmat untuk nelayan Palestin kerana mereka boleh menangkap ikan sehingga enam batu nautika di perairan tanpa sebarang gangguan. Dahulunya, jika askar Israel terlihat nelayan Palestin di perairan, mereka akan menembak tanpa sebarang budi bicara tetapi tidak selepas perjanjian dibuat.

Askar Israel, Gilat Shalit yang pernah dijadikan tawanan 
Syarat yang dirangka oleh pihak Palestin ini sesungguhnya telah berjaya menaikkan semangat rakyat Palestin selain menunjukkan kepada dunia bertapa teruknya kekalahan Israel sehingga terpaksa menerima kesemua syarat yang diminta oleh Palestin.

Beliau juga ada melaporkan yang terdapat lebih seribu tahanan warga Palestin termasuk 50 wanita dan kanak-kanak berada di penjara di Israel. Wanita di dalam tahanan ini didera dan diseksa oleh askar Israel setiap hari.

Pada suatu hari, seorang askar Israel menjerit kepada seorang tahanan wanita Muslim di dalam penjara yang mengatakan tidak ada orang pun kisah mengenai anda di dalam sini dan anda akan mati dan reput disini. Namun wanita terbabit membalas yang mengatakan ada Allah dan orang Islam lain yang berada di belakangku.

Askar Israel itu berlalu pergi dan pada suatu hari, mereka semua dibebaskan apabila Ahmed al-Jabari ini telah berjaya membebaskan tahanan dengan menggantikan seorang askar Israel, Gilat Shalit dengan lebih 1000 tahanan termasuk 50 wanita dan kanak-kanak.

Wanita terbabit senyum dan mengatakan kepada askar terbabit yang masih lagi terdapat orang yang akan membantunya.

Akhir sekali, saudara Yusuf ini ada menyebut mengenai penyelesaian dua negara ataupun dipanggil two state solution yang kerap kali dibangkitkan termasuklah kenyataan Anwar Ibrahim di Wall Street Journal dimana ingin memberikan tanah buat Israel.

Saudara Yusuf dengan nada yang tegas mengatakan penyelesaian dua negara ini tidak boleh disokong sama sekali kerana Masjidil-Aqsa sememangnya milik umat Islam secara keseluruhannya. Beliau turut menegaskan yang Israel tiada hak untuk mempunyai negara di Palestin kerana mereka sememangnya pendatang.

Malahan ketika penaklukan kota Jerusalem, Saidina Umar al-Khattab iaitu Khalifah kedua selepas Abu Bakar as-Sidiq sendiri hadir bagi menerima kunci daripada Bishop Kristian. Selain daripada itu, Umar juga enggan memberikan tanah tersebut kepada mana-mana pembesar untuk ditadbir kerana beliau berpendapat Masjidil-Aqsa milik orang Islam secara keseluruhannya.

Ini berbeza dengan cara pentadbiran mereka yang memberikan sesebuah kawasan kepada pembesar seperti berlaku di Damsyik dimana Muawiyah diberikan jawatan sebagai Gabenor.

Tindakan ini secara keseluruhan menunjukkan bertapa sucinya kota Jerusalem hinggakan khalifah sendiri enggan memberikan mana-mana orang untuk mentadbir.

Ceramah diakhiri dengan solat hajat

* Penulis tidak berkesempatan untuk mengambil sebarang gambar kerana telefon penulis kehabisan bateri tambahan lagi ibu penulis membawa pengecas penulis ke Bangkok

Sunday, November 25, 2012

Perang Gaza : Helah Israel

Penduduk Gaza meraikan gencatan senjata yang telah dicapai
Empat hari telah berlalu gencatan senjata yang ditandatangani oleh Israel dan Hamas bagi meredakan pertempuran di Gaza dan wilayah Israel hasil usaha sama Mesir. Walaubagaimanapun, Yayasan Keamanan Global Perdana ( PGPF ) di dalam laman rasmi Facebooknya mendakwa terdapat dua letupan berlaku pada jam 9.03 dan 9.06 malam waktu tempatan.

Serangan di Gaza ini dinamakan sebagai Operasi Tiang Pertahanan oleh Israel dimana bermula pada 14 November 2012 dengan terbunuhnya salah seorang panglima perang Hamas, Ahmed Jabari yang pernah ditahan selama 13 tahun oleh Israel.

Serangan oleh tentera Israel
Beliau memainkan peranan penting dalam penahanan askar Israel, Gilad Shalit yang telah menghabiskan masa di dalam tahanan Hamas selama lima tahun dan sebelum dibebaskan dalam proses pembebasan tawanan yang melibatkan lebih 1000 orang tawanan.

Ahmed Jabari yang pernah bersama Fatah menyertai Hamas selepas pembebasannya pada tahun 1995 telah berjaya membawa Brigade al-Qassam ke suatu era baharu. Ini berikutan tahap kecekapan Brigade al-Qassam bertambah baik ketika beliau menjadi Ketua Operasi al-Qassam yang dipuji Mohammed Deif iaitu Komander al-Qassam.

Ahmed Jabari yang syahid dibom Israel
Penglibatannya ketika Intifada kedua yang bermula dari tahun 2000 sehingga 2007 berjaya membuatkan ramai askar Israel. Beliau telah terlibat dengan banyak operasi serangan yang dilancarkan sepanjang berkhidmat bersama Hamas.

Beliau yang mempunyai semangat yang tinggi pernah berkata pada September 2010 " Dengan iman yang ada, senjata dan roket, terowong dan komando kami akan mencapai kemenangan buat Palestin dan malahan kami akan membebaskan kependudukan di Gaza '' mungkin menjadi salah satu sebab mengapa beliau dijadikan sasaran dalam Operation Pillar of Defense ini.

Serangan roket pihak Hamas dari Gaza
Tiada angka rasmi yang tepat dikeluarkan oleh kedua-dua pihak dimana ada laporan mengatakan terdapat lebih 150 orang rakyat Palestin terbunuh. Pihak berkuasa Israel pula mendakwa hanya 57 terbunuh manakala Palestin pula mengatakan 107 orangnya terbunuh dan hampir 1000 orang cedera.

Penulis melihat serangan ini sebagai serangan mengejut Israel terhadap Gaza yang mana konflik paling runcing yang pernah dihadapi oleh Gaza pada tahun ini adalah ketika Mac tahun ini yang berlarutan selama lima hari.

Serangan ini menimbulkan keraguan penulis apabila mendengar berita gencatan senjata yang telah ditaja oleh Mesir yang mana Presiden Mesir, Mohamed Morsi telah mendapat pujian melambung oleh masyarakat Muslim di dunia atas kejayaannya memberhentikan serangan ke atas Gaza.

Mohamed Morsi ini dilahirkan di Sharqia, Mesir pada tahun 1951 dimana beliau melanjutkan pelajarannya di University of Cairo sebelum meneruskan pengajiannya di University of Southern California. Beliau menjawat jawatan presiden semenjak Jun tahun ini selepas menewaskan pencabarnya, Ahmed Shafik pada pililhan raya presiden bagi menggantikan Hosni Mubarak dengan memperoleh 51.7 % undi.

Kejayaan ini berpunca dari gerak kerja hebat Parti Pembebasan dan Keadilan ( Freedom and Justice Party ) dimana mempunyai sokongan kuat dari Ikhawanul Muslimin ( Muslim Brotherhood ) yang mana telah mengangkat beliau menjadi orang paling berpengaruh di Mesir.

Hillary Clinton membuat kunjungan ke Mesir
Apabila meneliti latar belakang Mohamaed Morsi, beliau bukanlah rakyat biasa Mesir tetapi seorang pemegang PhD dalam Sains Material selain ijazah dalam bidang kejuruteraan. Beliau juga pernah menjadi pembantu profesor di California State University.

Sejurus beliau menjadi presiden, beliau terus diangkat menjadi Setiausaha Agung Pergerakan Negara-negara Berkecuali NAM ( Non-Alignment Movement ). Perlantikan beliau sebagai presiden tidak mendapat reaksi negatif dari mana-mana pihak seolah-olah petanda baik bagi blok barat dan Israel.

Morsi bersama dengan Francois Hollande yang
juga presiden Perancis
Polisi luar Mesir juga kelihatan seolah-olah Morsi ingin berbaik dengan semua pihak termasuk Israel. Beliau menghantar surat kepada Shimon Peres, Presiden Israel dan berkata yang beliau seorang rakan yang hebat dan baik selain pernah berkata kepada Israel untuk mengekalkan dan mengukuhkan hubungan mesra yang terbina baik diantara duna negara.

Qatar, negara yang cenderung menyokong tindakan Amerika turut menyokong Morsi apabila bersedia untuk menyalurkan AS$ 2 billion ( Rm 6 billion ) kepada Mesir selesai sahaja Presiden Morsi mengatur semula barisan kabinetnya.

Selain daripada itu, Setiausa Negara Amerika Syarikat yang juga isteri kepada Bill Clinton, Hillary Clinton juga membuat kunjungan pada Julai sejurus sahaja beliau dilantik sebagai presiden mungkin sebagai tanda merestui perlantikan beliau sebagai presiden.

Morsi bertemu dengan Christine Lagarde 
Ketika lawatan beliau ke New York bagi menghadiri persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu ( PBB ), beliau turut mengambil kesempatan terbabit bagi menemui Perdana Menteri Britain, David Cameron dan juga presiden Perancis, Francois Hollande.

Penulis masih lagi boleh bersangka baik jika Mohamed Morsi hanya berjumpa dengan ketua-ketua negara berkuasa Veto hanya sekadar kunjungan hormat sebagai presiden. Hal yang mencurigakan penulis adalah apabila Presiden Mesir ini meminta bantuan dari Christine Lagarde selaku bos IMF ( International Monetary Fund ) ataupun Dana Kewangan Antarabangsa dalam lawatannya ke Mesir pada 22 Ogos tahun ini.

Presiden Morsi ini meminta IMF membantu mereka membangunkan ekonomi mereka yang terjejas selepas kejatuhan Hosni Mubarak. Beliau dalam pada masa yang sama mengharapkan IMF dapat menghulur mereka sejumlah AS$ 4.8 billion ( Rm 14.4 billion ) sebagai pinjaman.

Bandar Gaza dibom oleh Israel
Apa yang menarik, sehari sebelum gencatan senjata diantara Israel dan Hamas di Gaza, Mesir telah hampir berjaya mendapatkan pinjaman dari IMF. Menteri Kerjasama Antarabangsa dan Pengurusan Mesir, Ashraf al-Araby mengeluarkan kenyataan berikut '' Kami gembira kerana IMF menyokong program kami pada peringkat ini ''.

IMF yang diwakili Andreas Bauer berkata yang perjanjian ini akan dibawa ke ahli lembaga IMF dan akan diputuskan pada 19 Disember ini. Jika tiada apa-apa halangan, dana yang dijangkakan sebanyak AS$ 1.5 billion hingga AS$ 2 billion akan disalurkan kepada Mesir menurut agensi berita Reuters.

Penulis berpendapat tindakan Mesir mendapatkan bantuan dari IMF ini seolah-olah telah berjaya memasuki perangkap lawan. Penulis percaya situasi Presiden Morsi ini bagaikan ' Keluar mulut harimau, masuk mulut buaya ' kerana beliau amat memerlukan sokongan kewangan dan bantuan luar untuk mengekalkan dirinya sebagai penguasa Mesir.

Di Malaysia, beliau telah dipuji kerana dikatakan menghafal 30 juzuk al-Quran meskipun penulis sendiri tidak tahu kesahihannya. Terdapat juga tulisan yang mendakwa isteri dan lima anaknya yang berkebolahan menghafal al-Quran.

Ahmed Shafik, bekas Perdana Menteri Mesir
Meskipun menang pilihan raya presiden Mesir, Mohamed Morsi sebenarnya bukanlah disokong sepenuhnya rakyat Mesir kerana mengikut undi yang diperoleh, Morsi hanya 51.7 % yang mana majoritinya terlalu kecil untuk negara berpenduduk 82 juta orang.

Jika dibuat kira-kira di Mesir dengan jumlah yang keluar mengundi sebanyak 25.5 juta, undi yang diperolehi oleh Morsi hanya sebanyak 13.23 juta dimana lawannya memperoleh sebanyak 12.34 juta. Dalam erti kata lain, kemenangan Morsi ini berpunca dari 900,000 undi sahaja.

Undi inilah yang berjaya membuat Morsi memenangi pilihan raya presiden yang mana penulis katakan sebagai kemenagan tipis buat Morsi kerana majoritinya kurang empat peratus. Apa yang boleh disimpulkan dari pilihan raya ini masih terdapat banyak lagi penyokong Hosni Mubarak di dalam arena politik Mesir.

Brigade al-Qassam melancarkan
roket kepada Israel
Ini kerana Ahmed Shafik sebenarnya merupakan bekas Perdana Menteri Mesir dan berkhidmat semasa era kejatuhan Hosni Mubarak. Angka diatas juga menunjukkan terdapat 48.3 % rakyat Mesir yang masih menyokong rejim Mubarak hinggakan Morsi terpaksa mengeluarkan waran tangkap terhadap Mesir pada September yang lepas.

Kemungkinan besar tindakan diatas kerana takut dengan kebangkitan warga Mesir yang mana masih lagi berkampung di Dataran Tahrir membantah pelan dan langkah kerajaan Mesir buat masa ini. Selain itu, Morsi juga terdesak untuk mendapatkan sokongan antarabangsa sekaligus memberikan kredit buatnya untuk meneruskan pemerintahan.

Tambahan pula baru-baru ini Morsi dilaporkan ingin mencampuri urusan kehakiman negara apabila ingin mengehadkan kuasa sistem menggubal perlembagaan baru untuk Mesir. Ini juga akan membuatkan tindakan beliau tidak boleh dihalang oleh mana-mana pihak dan disifatkan El-Baradei sebagai pemerintahan gaya Firaun.

Perjanjian yang diatur dengan Dana Kewangan Antarabangsa ( IMF ) juga menunjukkan yang Morsi akan dicucuk hidungnya apabila terpaksa memakan budi IMF yang akan menghulurkan beliau sejumlah dana untuk menguruskan ekonomi.

Huru-hara di Dataran Tahrir
Penulis sudah berulang kali mengatakan yang IMF tidak boleh dipercayai dan akan membuatkan sesebuah negara itu mengikut telunjuk Amerika sahaja kerana sudah terhutang budi dengannya. Ini mungkin salah satu penjajahan bentuk baharu yang penulis sifatkan Economy Occupation ( Kependudukan Ekonomi ).

Istilah ' Economy Occupation ' yang penulis cipta diatas adalah bererti pengawalan ekonomi sesebuah negara oleh pihak berkepentingan seperti blok barat yang menyebabkan keputusan dan tindakan yang diambil sesebuah negara tersebut perlu mendapat persetujuan pihak yang berkuasa.

Penyokong berhaluan kiri Mesir berkampung di Dataran Tahrir
sejak 23 November
Disebabkan inilah Malaysia tidak mempunyai sebarang pinjaman dengan IMF meskipun ditawarkan ketika krisis kewangan 1998 yang mana telah ditolak mentah-mentah oleh bekas Perdana Menteri kita dan meminta pakar ekonomi negara mencari jalan penyelesaian baharu selain meminta bantuan IMF.

Serangan di Gaza ini berkemungkinan besar bagi memperkukuhkan lagi nama baik Mohamed Morsi sebagai presiden Mesir yang mungkin termaktub dalam syarat perjanjian IMF-Mesir untuk menaikkan reputasi Morsi sebagai presiden Mesir.

Sesungguhnya tindakan Morsi yang menaja gencatan senjata diantara Israel dan Gaza ini menempatkan beliau sebagai hero di mata dunia kerana berjaya menyelamatkan nyawa saudara kita di Gaza. Ini memudahkan lagi usaha untuk dunia meletakkan harapan yang tinggi untuk membawa Mesir ke negara yang lebih baik.

Ini kerana Morsi satu-satunya pemimpin di Mesir yang berjaya mengharungi pusingan kedua pilihan raya presiden Mesir yang bukan dari kalangan konco-konco Hosni Mubarak. Jika mereka memilih Ahmed Shafik sebagai presiden Mesir, nama buruk Mubarak mungkin akan membuatkan Shafik tidak berjaya membuatkan dunia meletakkan harapan kepadanya. Solusi yang paling senang adalah memilih Mohamed Morsi.

Operasi ini juga dipercayai bersangkut paut dengan parti pemerintah Israel untuk menghadapi pilihan raya yang dijangka akan berlangsung Januari tahun hadapan. Ini kerana peperangan sebelum ini juga banyak berlangsung dalam tempoh kurang tiga bulan sebelum pilihan raya diadakan. Matlamatnya mungkin untuk memberikan satu bayangan kepada rakyat Israel yang kerajaan sedia ada mampu mempertahankan mereka dari serangan penduduk Gaza sekaligus memperoleh sokongan daripada rakyat mereka sendiri.

Dato Seri Najib Tun Razak mempersilakan Christine Lagarde
di kompleks Perdana Putra, Putrajaya
Anda mungkin akan mempersoalkan kedatangan Christine Lagarde ke Malaysia tempohari dimana beliau memuji perkembangan ekonomi negara kita yang memberangsangkan. Namun penulis tidak melihat ia satu bentuk ancaman buat Malaysia kerana tahap ekonomi di negara kita tidak memerlukan pertolongan dari mana-mana pihak.

Sampai disini sahaja pendapat penulis tentang krisis di Palestin yang penulis sifatkan sebagai salah satu helah Israel. Penulis hanya membuat kesimpulan sahaja diatas kerana penulis tidak pernah percaya dengan Yahudi yang selalu menyeleweng. Penulis mungkin salah mungkin betul, hanya Allah saja yang tahu.

* Berkenaan kenapa nombor ekor ( loteri ) dipanggil nombor ekor bukannya nombor kepala ataupun nombor badan adalah kerana nombor tersebut akan mengekori dimana anda pergi. Sudah pasti anda akan melihat keputusan loteri di Utusan Malaysia mahupun di internet. Dalam maksud yang lain anda akan mengEKORi perkembangan agensi NOMBOR yang anda beli.

** Update 30/11 : Artikel terbaharu mengenai Perang di Gaza [ klik sini ]

Thursday, November 22, 2012

Nombor Ekor

Ya, tajuk diatas agak pelik tetapi penulis hanya ingin terus menyampaikan isi dalam artikel ini dengan hanya menggunakan dua patah perkataan.

Bila berbicara mengenai nombor ekor, majoriti akan terbayangkan beberapa buah kedai ' Agensi Nombor Ramalan ' seperti Sports Toto, Da Ma Cai ataupun Magnum milik bekas rakan baik Anwar Ibrahim, Dato Nallakarupan.

Bagi masyarakat Melayu, perbuatan berjudi seperti membeli nombor ekor sememangnya dipandang hina kerana bertentangan dengan ajaran Islam berbeza dengan kaum lain seperti Cina dan India dimana merekalah golongan yang membuatkan perniagaan ini terus berjalan.

Walaubagaimanapun, penglibatan orang Melayu dalam aktiviti haram ini tidak dapat dinafikan lagi tambahan pula dengan terbitnya filem ' Ngangkung ' yang menunjukkan tiga orang sekawan berjumpa bomoh bagi meramalkan nombor yang akan keluar.

Perkara sedemikian memang benar berlaku dan terdapat sebuah kisah yang penulis dengar dengan seorang lelaki yang suka membeli nombor pergi berjumpa bomoh untuk mendapatkan nombor dengan harapan menang.

Ketika beliau sampai ke sebuah rumah dimana bomoh tersebut tinggal, beliau tunggu di luar rumah menunggu bomoh tersebut turun. Apabila bomoh tersebut turun, kerana ingin menguji kehebatan bomoh terbabit, beliau tidak memberitahu hajatnya datang kemari kerana percaya tok bomoh tersebut akan tahu dengan sendirinya.

Mereka berborak dan terus berborak sehingga suatu saat masing-masing ingin pulang, tiada sebarang tips ditinggalkan bomoh membuatkan si pembeli nombor ekor ini bengong apakah yang ingin disampaikan oleh tok bomoh tadi ketika sedang berborak.

Mengenai hal yang tok bomoh sebut yang melibatkan nombor adalah mengenai hal ' kahwin lebih '. Tok bomoh terbabit mengatakan jika pintu rumah terbuka balik nanti, anda boleh kahwin dua-tiga. Mungkinkah ini clue buat si pembeli nombor ekor.

Tetapi apakah dua nombor lagi selain dua dan tiga itu menjadi persoalan si pembeli nombor ekor. Beliau hanya mencuba nasib dengan meletakkan nombor yang ada dua dan tiga.

Malangnya apabila keputusan keluar, salah satu nombor yang tertera sebagai nombor kemenangan adalah 5523 . Beliau baru tersedar yang tok bomoh terbabit memberikan nombor yang tepat tetapi tidak dapat ditangkap oleh dirinya.

Ini kerana ketika tok bomoh berkata '' kalau balik rumah pintu terbuka '', tok bomoh terbabit memisahkan kedua-dua tangannya yang jarinya tertutup rapat seperti membuka pintu. kemudiannya tok bomoh terbabit berkata '' boleh kahwin dua tiga '' sebagai dua nombor terakhir.

Maka terbuktilah kehebatan tok bomoh terbabit dalam hal meramal nombor yang akan keluar. Tetapi ada juga yang bertanya '' Kalau dia boleh tahu nombor yang akan keluar, kenapa tok bomoh ini tidak mencari rezeki dengan menikam nombor sahaja ''.

Jawapannya adalah kerana mereka berpegang dengan syarat ketika mereka diajar dengan ilmu terbabit dimana mereka tidak boleh menggunakan ilmu dan kemahiran mereka untuk diri mereka kerana haram. Tetapi boleh membantu orang lain.

Begitu juga seperti yang dipaparkan dalam filem ' Ngangkung ' dimana mereka membawa keris, pedang dan pisau belati yang boleh dianggap sebagai barang pusaka untuk memuja hantu supaya datang dengan membawa nombor.

Mengenai hadiah kemenangan, penulis mendapat tahu bagi setiap Rm 1 yang dipertaruhkan, pembeli akan mendapat Rm 2,500 bagi tempat pertama manakala Rm 1000 di tempat kedua dan Rm 500 bagi tempat ketiga. Jadi kalau anda mempertaruhkan Rm100 di nombor yang keluar ditempat pertama, anda akan mendapat Rm 250,000 .

Perkiraan diatas merupakan permainan standard 4D yang menjadi pilihan pembeli nombor ekor. Terdapat pelbagai lagi jenis ramalan nombor seperti 4D Jackpot, 5D, 6D atau Supreme 6/58 yang mana peluang untuk menang semakin mengecil tetapi hadiahnya semakin lumayan.

Dalam sejarah kemenangan loteri, loteri paling besar yang pernah dimenenangi adalah bertempat di Amerika dimana pembeli mendapat sebanyak AS$ 656 juta ataupun lebih kurang Rm 1.8 billion dimana dikongsi tiga pemenang dari Kansas, Illinois dan Maryland yang dianjurkan oleh Syarikat nombor ekor terbesar di Amerika, Mega Millions.

Terdapat puluhan lagi pertaruhan yang mendapat wang kemenangan lebih daripada AS$ 100 juta di seluruh dunia. Dan disebabkan inilah kadangkala kita terlihat di surat khabar mayat yang telah ditanam digali semula kerana percaya yang slip nombor ekor berada di baju si mati.

Manakala di Malaysia, Sports Toto Malaysia ada melaporkan seorang pesara memenangi loteri berjumlah Rm 41, 443, 418.80 hasil nombornya yang dipertaruhkan Power Toto 6/55 Jackpot dengan kombinasi nombor 11, 12, 19, 22, 28 dan 39 .

Menurut pemenang nombor tersebut, beliau mendapat ilham untuk mempertaruhkan nombor tersebut dari nombor telefonnya pada kemenangan yang bertarikh 15 September 2012. Walaubagaimanapun, beliau mendakwa yang dua nombor tiket loteri tersebut datangnya dari Servis Khidmat Pelanggan Toto yang tersilap dengar nombor yang beliau berikan melalui telefon.

Anda boleh lihat pelbagai lagi rekod kemenangan di salah sebuah laman web Sports Toto [ klik sini ].

Syarikat-syarikat nombor ekor ini turut mengeluarkan senarai nombor-nombor yang kerap dimenangi di laman web dari tahun 1992 mereka contohnya disini [ klik sini ]. Nombor yang paling kerap 6495 dengan 21 kali keluar diikuti 3340 dengan 20 kali keluar sebagai nombor kemenangan.

Manakala bagi Syarikat Magnum ataupun di dalam filem ' Ngangkung ' dipanggil Mak Num, nombor yang dikategorikan sebagai nombor panas adalah 2572 kerana keluar sebagai nombor kemenangan sebanyak 21 kali begitu juga dengan angka 3558.

Boleh rujuk sini untuk melihat 10 nombor panas Magnum [ klik sini ] yang dikira semenjak 1 Januari 1990 lagi. Statistik ini bagi memudahkan pembeli nombor ekor membuat ramalan nombor apa yang mereka akan beli supaya menang.

Penulis sejujurnya tidak percaya dengan jalan pintas menjadi kaya dengan membeli nombor ekor kerana pertama sekali ia haram. Selain daripada itu, jika anda menang sekalipun, penulis jamin duit tersebut akan habis juga kerana duit tak berkat.

Penulis pernah mendengar kisah mengenai seorang lelaki yang membeli rumah hasil wang loteri tetapi akhirnya rumah terbabit hangus terbakar begitu juga dengan kisah seorang lelaki membeli kereta dari wang kemenangan nombor ekor yang akhirnya musnah akibat kemalangan.

Dan penulis yakin yang wang yang anda pertaruhkan semenjak pertama kali bermain loteri sudah semestinya lebih banyak dari hasil wang kemenangan. Jika syarikat loteri ini rugi, bagaimanakah perniagaan nombor ekor boleh berjalan lebih 20 tahun.

Selain daripada itu, masyarakat juga akan dikelilingi oleh golongan yang ketagih nombor ekor yang akhirnya memakan diri mereka sendiri kerana memerlukan wang untuk terus membeli nombor yang akhirnya memusnahkan institusi rumah tangga dan sebagainya

* Dan jika anda rasa Dato Nallakarupan sebagai teman baik Anwar Ibrahim dengan syarikat Magnumnya, anda harus ingat Tan Sri Vincent Tan sebagai teman baik Tun Mahathir dengan Sports Totonya yang mana merupakan anak syarikat Berjaya Group.

Wednesday, November 14, 2012

Gambar Asia Klasika 2012

Mercedes 280 SE 3.5 Coupe yang pernah digunakan ketika Majlis Resepsi Awal dan Scha























Mercedes 600 ini menjadi pilihan Tuanku Sultan Ibrahim























Rolls Royce Wraith























Lotus +2 yang dikeluarkan tahun 1970, Lotus berenjin Cosworth ini hanya dikeluarkan lebih kurang 5000 unit sahaja























Para juri memeriksa kenderaan 























Volvo P1800 merupakan antara model Volvo dua pintu paling berjaya























Aston Martin Vantage antara koleksi yang dipamerkan oleh Sultan Johor























Lagonda yang dimiliki oleh Sultan Johor dibawah bahagian Johor Royal Automobile Collection























Kereta Mercedes SLS AMG yang dinaiki Tuanku Sultan























Chevrolet Corvette yang turut menyertai rombongan Sultan






















Kereta Holden ini digunakan untuk mengiringi Sultan Johor























Sultan Johor menandatangani buku yang diberikan oleh peserta 























Add caption























Mercedes SL Generasi kedua 














































Alfa Romeo yang turut digunakan ketika Sambutan Kemerdekaan membawa Veteran Perang negara























Salah sebuah kereta tercantik sepanjang zaman, Jaguar E-Type Convertible