Tuesday, May 10, 2011

Gambar 125 Tahun Inovasi Mercedes-Benz

Mercedes Benz SLS AMG GullWing adalah salah kereta paling berjaya pernah direka Mercedes


Sebuah kereta ini berharga Rm1,999,999


Salah satu kebanggaan kereta ini adalah pintunya dimana jika diangkat ia membentuk seperti sayap



Sebuah kereta SLS AMG yang dicat warna chrome

Interior dalam SLS AMG ini yang kelihatan serba mewah


Saiz enjinnya sebesar 6208 CC dan mempunyai kuasa kuda sebanyak 572 kuasa


Mercedes 600 yang penulis perasan hanya ada satu di Malaysia


Pandangan dari belakang Mercedes 600


Ruang belakang yang agak luas mengikut pemerhatian penulis


Papan Pemuka


Sebuah limosine yang diambil dari model W140






Mercedes SLR ini dikeluarkan dengan kerjasama McLaren

Harga bagi sebuah Mercedes SLR ini lebih Rm2,000,000

Tempat duduk yang kemas kelihatan penuh dengan ciri keselesaan


Interior dalaman SLR

Saiz CC ini kereta ini adalah 5.4 liter dan mempunyai 617 kuasa kuda


Pandangan dari hadapan S 350 L



Harga Rm835,888,000 sebuah S 350 L


Kereta milik Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong model S500 L
Harganya dianggarkan lebih kurang Rm1,100,000




Mempunyai reka bentuk yang serupa namun C 300 ini tidak mempunyai bonet belakang

Mercedes C 300 Estate pada asalnya adalah C 300 tetapi model ini diwagonkan

Pandangan dari hadapan SL300 yang berharga lebih Rm800,000

SL 300 ini mempunyai 231 kuasa kuda dengan CC sebesar 3.0litre



SUV ML 350 yang diupgrade dengan AMG

Harga sebuah SUV ini berharga Rm 555,880


Pandangan dari belakang ML 350






Mercedes 300 SL GullWing



Mercedes W111 yang dikeluarkan pada tahun 1963








Mercedes W113 telah dikeluarkan oleh pada tahun 1963




Mercedes W128 yang dikeluarkan pada tahun 1959



6 comments:

  1. very lovely pictures

    ReplyDelete
  2. Oops, ada sikit yang nak betulkan sini - nombor casis kereta warna hitam (RJ4444) bukannya W111 dan bukannya keluaran tahun 1963, malah nombor casis kereta itu mungkin W108 yang pertama kali dikeluarkan dari musim luruh tahun 1965 hingga musim luruh tahun 1972. Kereta kuning keemasan (JAA 3232) juga mewakili nombor casis W108.

    Bercakap pasal W111, sebenarnya kereta di sebelah RJ4444 yang seolah-olah berwarna putih pucat barulah bernombor casis W111 kerana W111 dan W112 sebenarnya mewakili siri kereta panjang bersilinder ENAM, yang mempunyai ekor sirip (fintail dalam Bahasa Inggeris, nama timangan Malaysia ialah Batman panjang).....

    Gambar terakhir yang dipaparkan (convertible/cabriolet putih bernombor pendaftaran WQ99), hakikatnya adalah antara versi DUA PINTU siri W111 yang ekor siripnya ditumpulkan dengan sengaja, atas arahan rekabentuk daripada pereka dari Perancis, Paul Bracq (yang juga mengasaskan dan/atau merekabentuk beberapa casis model Mercedes-Benz yang lain seperti siri SL W113, siri W108/W109 (pra-kelas S), siri W114/115 yang dikenali sebagai "Stroke 8" serta limosin eksklusif W100(Grösser Mercedes 600)....itu saja....

    ReplyDelete
  3. Terima kasih saudara Rogayy krana memberikan informasi bergunaa... Saya tidak berapa pakar reka bentuk Mercedes klasik dan sukar membezakan model mereka kerana reka bentuknya yang seakan-akan serupa... Jenguklah artikel2 laen mengenai Merc terutamanya

    ReplyDelete
  4. OK OK satu lagi pembetulan kecil: nombor casis W108 dan W109 sebenarnya diasaskan sebagai pengganti susulan bagi siri W111/112 versi sedan (empat pintu). W108 dikhususkan untuk model-model yang menggunakan suspensi "coil-spring" manakala W109 yang merangkumi 300SEL (enjin enam silinder 3.0 Liter M189 I6 serta 2.8 Liter M130 I6) dan juga 300SEL 6.3 Liter dan 300SEL 4.5 Liter, menggunakan suspensi jenis hidro-pneumatik.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih saudara Rogay... Susah nak faham Mercedes punya sistem... Agak meluas

    ReplyDelete

Dipersilakan Komen