Monday, September 27, 2010

Kereta Apa Selebriti Pakai???

Sebelum ini aku pernah post artikel bertajuk "Kereta Apa Pemimpin Dunia Pakai" tetapi kali ini aku ingin menulis tentang kereta-kereta yang dimiliki oleh para selebriti di Hollywood.

Kereta-kereta milik mereka juga tidak kurang mewahnya juga dengan kereta pemimpin-pemimpin dunia.Malahan ada juga dalam kalangan mereka yang mempunyai kereta yang lebih mewah dari pemimpin dunia.

Jadi dibawah ini aku telah memuatkan gambar-gambar kereta milik selebriti Hollywood.

1. Lelaki di dalam gambar ini adalah penggusti terkenal iaitu Batista.Kereta di belakang lelaki ini adalah Bentley Continental dan anggaran harga kereta ini adalah Rm 665,000 tidak termasuk cukai.Jika dikira dengan cukai jalan di Malaysia kosnya mungkin mencecah Rm 2,000,000. Manakala kereta di sebelah kanan Batista pula adalah Range Rover dimana harganya bernilai Rm 388,000 dan disebabkan enjinnya melebihi 5000 cc ia juga dikira 300% cukai.Harganya jika dibeli di Malaysia lebih kurang Rm 1,000,000.





2. Kereta di sebelah kiri ini adalah salah dari jenama Bentley model Arnage.Kereta ini sudah tidak dikeluarkan lagi oleh pihak Bentley kerana mereka mengeluarkan model Bentley Mulsanne.Kos kereta ini dianggarkan bernilai Rm1.300,000 juga tidak termasuk cukai.Cukainya dikenakan sebanyak 300% disebabkan ia menggunakan enjin 6.7 litre.




3. Kereta seterusnya pula adalah Rolls Royce Phantom Drophead Coupe.Harganya agak mahal iaitu mungkin melebihi Rm8,000,000.Ini kerana harga keretanya saja sudah Rm2,000,000 tambahan lagi dengan cukainya.Kereta ini lebih mahal dari Rolls Royce Phantom biasa dimana Phantom hanya bernilai Rm5,500,000 saja.Keistimewaanya adalah Phantom Drophead Coupe ini boleh tiada bumbung selain pemanduannya lebih selesa dan cara pembuatannya lebih teliti.





4. Kesemua dua kereta diatas dan termasuk yang ini adalah kereta milik pemain bolasepak Inggeris, David Beckham dimana beliau tidak ketinggalan menggumpul kereta-kereta mewah seperti yang ditunjukkan.Harga kereta ini sama tak semahal kereta mewah yang lain.Tetapi jika anda mempunyai sebiji, kira tak malulah nak bawa awek pusing Singapore.





5. Anggota kumpulan Black Eye Peas, Stacy Ann Ferguson atau lebih dikenali sebagai Fergie mempunyai sebuah kereta SUV Hummer 2 ( H2 ). SUV ini berharga Rm200,000 tanpa cukai di Malaysia. Dengan cukai SUV ini mungkin melebihi Rm500,000 tatkala enjinnya yang digunakan adalah 6.0 litre.

Sesiapa yang berminat hendak menjadi Horatio Caine bolehlah membeli kereta ini.Secondhand tak salah aku kereta ini dalam Rm300,000 pun boleh dapat dah.Tapi itu H2 la H3 aku harganya pun mesti berganda lagi.



6. Maybach 57's ini dimiliki oleh penyanyi rap terkenal, Kanye West dimana jika di Malaysia, Agong memakai Maybach seperti beliau juga.Kereta buatan Jerman ini bernilai Rm1,100,000 dan jika dikira dengan cukai jalannya sekali.Kereta ini mungkin melebihi Rm3,000,000.

Maybach 57's juga menggunakan enjin yang dipacu 5.5 liter dimana mengikut undang-undang kastam Malaysia.Mana-mana kenderaan melebihi 3000 cc akan dikenakan cukai jalan 300%.








7. Ahli kumpulan Jonas Brother, Nick Jonas mempunyai sebuah kereta Ford Mustang generasi yang pertama yang telah dikeluarkan tahun 1964. Kereta ini nilainya tidak berapa tinggi ini didorong oleh kerana kereta ini kereta lama selain tiada keluaran terbaru dimana pembeli boleh mendapat kereta ini dengan berbagai harga.






8. Kekasih kepada bintang Lewis Hamilton, Nicole Scherzinger yang juga salah seorang ahli kumpulan Pussycat Dolls ini mempunyai sebuah Bentley GT berharga lebih kurang Rm3,000,000 termasuk cukai jalan.Kereta dua pintu direka khas untuk dipandu laju berbanding Bentley biasa.





9. Penyanyi,pelakon,pengacara,model dan pereka fesyen selain pewaris kepada Hilton Hotel, Paris Hilton yang bermasalah menghisap dadah selain ditahan dari memasuki Jepun menyebabkan Paris membatalkan lawatannya ke Malaysia.Paris Hilton mempunyai sebuah Bentley Continental GT Coupe yang dibuat khas untuk Paris.





Paris Hilton menempah khas kereta ini daripada Bentley dengan warna merah jambu menyebabkan Bentley telah membuat khas kereta untuk Paris. Selain itu, Rim tayar kereta ini juga dicatkan pink dan ditempat duduk kereta ini tertera lambang PH. Ini membuatkan kereta ini begitu ray dan agak unit oleh kerana warnanya selain pemiliknya yang bermasalah.









11. Versi terbaru 911 iaitu Porsche 997 ini dianggarkan berharga Rm411,000 tidak termasuk cukai yang dikenakan oleh kerajaan Malaysia.Termasuk cukai harga kereta ini melebihi Rm1,000,000.

Kelihatan bekas pasangan kekasih, Taylor Lautner dan Taylor Swift menaiki kereta ini. Mengikut apa yang aku baca, kereta ini kepunyaan Taylor Lautner dan dibelinya selepas membintangi filem Twilight.

Setakat sini sajalah gambar-gambar yang aku petik dari internet mengenai kereta selebriti Hollywood.Kalau ada masa lagi aku akan update lagi tentang kereta yang selebriti pakai.

Wednesday, September 22, 2010

Dajjal Manusia atau Jin?

Tatkala hangat perdebatan diantara blogger-blogger yang menyatakan bahawa Dajjal adalah bentuk ideologi aku pula timbul persoalan adakah Dajjal itu manusia ataupun jin?

Aku pun buka balik sebuah buku yang aku baca suatu ketika dahulu dan mencari maklumat dari internet.Dan dibawah ini adalah apa hadis-hadis yang aku dapati dari internet tentang Dajjal ;

" Orang tua Dajjal tidak pernah mendapatkan anak selama 30 tahun, kemudian lahirlah dari keduanya seorang anak lelaki yang hanya bermata satu, ….”
( Riwayat At-Tarmizi )

“….sesungguhnya al-Masikh Dajjal adalah lelaki pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, beambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”
(Riwayat Abu Daud dalam Kitab Takrijul Misykat)

“…sesungguhnya kepala Dajjal dari belakangnya tebal berkelok-kelok.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad dari Hisyam bin ‘Amir)

Tetapi berdasarkan hadis yang pertama, aku berasa pelik jika Dajjal itu manusia mengapakah Dajjal boleh hidup sehingga ke hari ini.Tidakkah Dajjal itu telah hidup 1400 tahun yang dahulu.

Mengikut ayat-ayat diatas, Dajjal telahpun dilahirkan di dunia ini.Ini disebabkan kebanyakkan hadis nabi menulis perkataan 'keluar' bukannya 'lahir'.

"...seandainya dia ( Dajjal ) KELUAR sedangkan aku berada di kalangan kamu, maka akulah akan berhadapan dengannya bagi mewakili setiap umat Islam. Dan jika dia ( Dajjal ) keluar selepas kematianku, maka setiap kamu adalah penyelamat bagi dirinya sendiri ( bertanggungjawab untuk melawannya ) dan Allah adalah sebagai penolong kamu sekalian" hadis sahih riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah dari Abu Umammah.

Jadi disini menunjukkan bahawa Dajjal sudah pun lahir namun tidak keluar lagi.Persoalannya masih lagi tidak terjawab adakah Dajjal itu manusia ataupun jin.

Aku berfikir adakah jin lahir dari perut ibu jin? Aku turun ke bawah mencari sebuah buku yang aku beli berkaitan jin.Namun gagal dalam usaha mencari kembali buku tersebut untuk dibuat rujukan.Internet sumber alternatif...

"Iblis tidak pula diceritakan samada terdapat yang jantan ke atau betina. Cara pembiakan golongan Iblis pula lagi mudah. Asalkan paha kanan dan paha kiri tersentuh, maka akan terkeluarlah sebanyak 33 biji telor. Dalam setiap biji telor itu pula ada 33 pasang benih. Setiap pasang benih itu pula apabila menyentuh paha kanan dan paha kiri maka akan keluar seperti yang terdahulu. Begitulah proses pembiakan Iblis sehinggalah ke hari kiamat. Kematian Iblis ditangguhkan sehingga ke hari kiamat. "

dari blog www.keep-it-in-mind.blogspot.com

Jadi...

Eh...Terjatuh sebuah buku dari rak buku...Dan sebuah buku "Kisah-kisah Benar JIN" telah aku dapat dimana ada di dalam bilik aku sendiri.

Disini aku petik sebuah ayat Ishak dari Abu Rauq dari Ikrimah dari Ibnu Abbas r.a berkata " Allah menciptakan pemimpin jin dari nyah api. Kemudian dikatakan kepada jin yang baru saja diciptakan itu : "Mintalah sesuka hatimu".Maka jin pun berkata: " Aku berdoa ( meminta ) agar aku dapat melihat tetapi aku sendiri tidak boleh melihat; Aku meminta agar dapat masuk ke dalam bumi; dan aku meminta supaya dipanjangkan usia dan menjadi muda lagi sebelum mati.''

Disini dinyatakan bahawa jin diperbuat daripada api dan seperti juga Dajjal, jin tidak akan mati hingga hari kiamat dan frasa '' aku berdoa ( meminta ) agar aku dapat melihat tetapi aku sendiri tidak boleh melihat '' bermakna jin dapat melihat kita tetapi kita tidak dapat melihat jin.

Persoalannya masih tidak dapat dirungkai.Adakah jin mempunyai perut untuk menyimpan anak dalam kandungan.Tetapi aku dapat satu bukti kemungkinan jin mempunyai perut berdasarkan pandangan ulama' yang berkata " Sesungguhnya jin itu makan dan minum. Perbuatan-perbuatan ini tidak bertentangan dengan kehalusan tubuh mereka."

Lagi satu persoalan timbul...Jika jin makan dan minum, dimanakah jin menyimpan makanan tersebut.Adakah makanan tersebut hangus terbakar oleh kerana jin diperbuat daripada api.Tiada jawapan yang aku temui samaada jin mempunyai perut atau tidak.

Namun jika diperhatikan sekali lagi pada sebuah petikan dari blog keep it in mind, diakhirnya berbunyi '' maka akan keluar seperti terdahulu ''.Menurut Ishak dari Abu Rauq dari Ikrimah dari Ibnu Abbas r.a, pada awalnya ia bertulis '' Allah menciptakan pemimpin jin dari nyah api... ".

Mungkin itu adalah maksud perkataan-perkataan terakhir dalam blog keep it in mind dimana jin itu dilahirkan sepertimana Allah mencipta pemimpin jin yang terdahulu.Itu mungkin jawapan yang kita cari. ( Jangan tanya macam mana Allah cipta jin )

Ini membuktikan bahawa Dajjal bukanlah berasal dari keturunan jin.

Mungkin aku telah membuat salah kerana tidak mengkaji siapakah ibu dan ayah Dajjal.Ayat-ayat yang seterusnya mungkin mematikan persepsi Dajjal itu adalah manusia.

" Ayahnya seorang lelaki yang bertubuh tinggi, berdaging ( gempal ), hidung yang panjang, seakan-akan paruh burung. Ibunya seorang yang bertubuh besar, tangan yang panjang dan mempunyai payudara besar. ".
( Hadis Riwayat Imam Ahmad dari Abu Bakar )

Mengikut pendapat para ulama' menyatakan bahawa ibu Dajjal adalah manusia yang luar biasa dan menurut mereka lagi bapa Dajjal adalah dari keturunan jin.Ia disokong dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dari Abu Bakar a.s. " Orang tua Dajjal tidak pernah mendapat anak selama 30 tahun, kemudian lahirlah dari kedua pasangan itu seorang lelaki yang bermata satu, berperangai buruk dan sangat sedikit manfaatnya. Ketika matanya tertidur, hatinya terjaga ".

Andaikan yang ibu bapa Dajjal berkahwin pada umur 25 tahun.Kemudiannya tidak mendapat anak selama 30 tahun.Ini menunjukkan yang Dajjal dilahirkan ketika umur ibu bapa mereka lebih 50 tahun.

Sesuatu yang pelik dimana ibu bapa mereka tidak mendapat anak sewaktu muda.Sedangkan sepatutnya waktu muda adalah masa paling sesuai mendapat anak.Tetapi Dajjal lahir selepas ibu bapanya berusia 50 tahun.

Ia mungkin menandakan bahawa Dajjal itu adalah jin bukannya manusia.Jin diperbuat daripada api dan perjanjian jin dengan tuhan telah dipersetujui dimana nyawa makhluk jin dipanjangkan hingga hari kiamat.

Namun ada hadis lagi telah membuatkan aku agak pening untuk memikirkan samaada Dajjal jin atau manusia.Berikut adalah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Amir Ibnu Sharahil Shabi Shab Hamdan disampaikan dari Fatimah binti Qais ;

" Tatkala sudah habis eddahku, aku mendengar suara pemanggil yang ditugaskan oleh Rasulullah S.A.W., untuk memanggil orang ramai dengan seruan, 'Marilah berkumpul untuk mengerjakan sembahyang'. Lalu aku pun pergi ke masjid dan bersembahyang bersama Rasulullah S.A.W. Aku berada di saf para wanita dan duduk berhampiran bahagian belakang para makmum lelaki. Sebaik sahaja selesai Rasulullah S.A.W. sembahyang, baginda terus naik ke mimbar sambil tersenyum lantas berkata:

" Hendaklah masing-masing kamu duduk di tempat sembahyangmu".Kemudian baginda bersabda, " Tahukah kamu mengapa aku kumpulkan kamu semua? " Sahabat menjawab " Allah dan RasulNya lebih mengetahui." Lalu baginda bersabda: " Sesungguhnya demi Allah, aku tidak menghimpunkan kamu semua kerana mengharapkan sesuatu ataupun takutkan sesuatu tetapi aku menghimpunkan kamu kerana Tamim Ad-Dari yang dahulunya seorang Nasrani datang menemuiku dan menyatakan keislamannya dan berbaiah kepadaku. Dia telah menceritakan kepadaku suatu cerita yang sesuai dengan apa yang pernah aku ceritakan kepada kamu berkenaan dengan Al-Masih Ad-Dajjal.

Beliau bercerita kepadaku bahawa pada suatu ketika, beliau pernah mengharungi lautan bersama-sama 30 orang lelaki dari kabilah Lakhm dan Juzdam.Lalu mereka dipukul dan dilambung ombak yang besar selama satu bulan sehingga akhirnya mereka bertemu dengan sebuah pulau yang ada di tengah-tengah lautan, tempat tenggelamnya matahari. Mereka kemudian berlabuh di pulau tersebut dengan menaiki perahu kecil.

Sebaik sahaja mereka naik ke pulau tersebut, mereka sangat terkejut kerana didatangi oleh seekor binatang yang tebal bulunya, sehingga mereka tidak dapat membezakan mana bahagian depan dan mana bahagian belakang. Lalu mereka berkata : " Apakah kamu ini? " Binatang itu menjawab " Akulah pengintip rahsia ( Jassasah ). " Mereka bertanya: " Pengintip apa? " Binatang itu menjawab lagi : " Tak usah kamu bertanya lagi.Pergilah kamu temui seorang lelaki yang berada di dalam biara ( tempat pertapaan ) kerana ia sangat merindukan berita dari kamu".

Apabila binatang itu menyebut seseorang, kami lalu meninggalkannya kerana boleh jadi ia adalah syaitan betina. Kami segera berangkat menuju ke biara itu. Tiba-tiba di dalamnya kami menjumpai sebesar-besar manusia yang dirantai dengan kuat. Kakinya dan lututnya diikat dengan besi hingga kedua buku lalinya.

Kemudian kami bertanya kepadanya: "Makhluk apakah kamu ini? " Dia menjawab " Sebenarnya kamu telah melihat keadaanku, Bahkan kamu pula siapa? " Kami menjawab: " Kami adalah dari bangsa Arab.Kami belayar di dalam laut yang bergelora lalu kapal kami dipukul ombak besar selama satu bulan dan akhirnya kami terdampar di pulaumu ini.

Lalu kami menaiki perahu kami dan memasuki pulau ini. Kami sangat terkejut apabila kami didatangi seekor binatang yang berbulu lebat sehingga kami tidak dapat mengecam mana bahagian muka dan mana bahagian belakangnya.

Apabila kami bertanya kepadanya, " Siapa kamu? " Dia menjawab " Akulah pengintip rahsia ( Jassasah ) . " Kami bertanya lagi: " Pengintip apa? " Dia menjawab : " Sudahlah pergilah kamu temui seorang lelaki yang berada di dalam biara ( tempat pertapaan ) kerana ia sangat merindukan berita dari kamu semua ". " Mendengar perkataannya tadi kami merasa takut dan kami segera menuju ke sini.Kami sangkakan syaitan betina. "

Setelah mendengar perkataan kami tadi, lelaki yang dirantai itu pun bertanya : " Cuba ceritakan padaku tentang kurma di Baisan. " Kami menjawab: " Tentang apa yang mahu kamu tanyakan? " Lelaki itu berkata : " Aku mahu tahu apakah ia masih berbuah? ". Kami menjawab: " Ya! la masih berbuah. " Lalu dia berkata : " Sesungguhnya hampir ia tidak berbuah lagi. "

Lelaki itu bertanya lagi : " Bagaimana pula tentang Tasik Thabariayah? " Kami menjawab : " Tentang apa yang kamu tanyakan? " Ia berkata lagi : " Apakah ia masih ada air?" Kami menjawab : " Airnya masih banyak. " Lalu dia berkata : " Sesungguhnya tidak lama lagi ia akan kering. "

Kemudian dia bertanya pula: " Bagaimana dengan mata air Zughar?" Kami menjawab : " Tentang apa yang kamu tanyakan?" Dia berkata : " Apakah masih ada airnya dan apakah penduduk di sekelilingnya masih menggunakan mata air itu untuk tanaman mereka?" Kami menjawab : " Ya, airnya masih banyak dan penduduk yang berada di sekitarnya masih menggunakan mata air untuk tanaman mereka. "

Kemudian dia bertanya lagi : " Bagaimanakah nabi orang-orang ummiyyin. " Apakah yang dikerjakannya? " Kami menjawab : " Dia telah lahir di Makkah dan telah berhijrah ke Yathrib ( Madinah ). " Dia bertanya pula : " Apakah orang-orang Arab memeranginya? " Kami menjawab : " Ya, mereka memeranginya. " Dia bertanya lagi : " Seterusnya bagaimana perlakuannya terhadap mereka? " Kami menjawab : " Dia telah banyak memperolehi kemenangaan terhadap mereka, bahkan hampir semua orang Arab yang ada di sekelilingnya telah mengikutinya. " Dia bertanya pula : " Sesungguhnya itu yang terjadi? " Kami menjawab : " Ya, sungguh itulah yang telah terjadi. "

Dia berkata : " Kalau mereka mengikutinya, maka itulah yang lebih baik. Maka sekarang ini aku mahu memberitahu kamu semua, siapa sebenarnya aku. Aku adalah Al-Masih Ad-Dajjal. Rasanya sudah hampir diizinkan aku akan keluar. Bila aku keluar nanti aku akan berjalan ke serata permukaan bumi sehingga tiada sebuah kampung pun yang terkecuali. Aku akan berada selama 40 hari kecuali Makkah dan Tahibah ( Madinah ). Kedua kota itu diharamkan ke atasku. Aku dihalang oleh Malaikat dengan pedang yang terhunus. Mereka mengawal kedua-dua kota itu daripadaku dan sesungguhnya pada setiap Malaikat yang menjaganya. "

Berkata Fatimah binti Qais : Lalu Rasulullah S.A.W mengehentak tongkatnya seraya bersabda : " Inilah Thayyibah! Inilah Thayyibah! Inilah Thayyibah yakni Madinah. Bukankah aku telah sampaikan berita ini kepada kamu semua? " Sahut para sahabat : " Benar, wahai Rasulullah! ".

Lalu nabi S.A.W menambah lagi : " Sesungguhnya cerita Tamim Ad-Dari ini bersesuaian dengan apa yang pernah aku ceritakan kepada kamu sekalian terutama tentang keistimewaan Makkah dan Madinah. Ketahuilah! Dajjal itu berada di Laut Syam atau di Laut Yaman. Sesungguhnya ia berada di arah Timur. ( sambil baginda mengisyaratkan dengan tangannya ke arah Timur ). " Kata Fatimah : " Maka itulah yang aku hafal dari Rasulullah S.A.W ".

Kenapa di dalam hadis ini Dajjal disebut sebagai 'seseorang'.Bagi aku 'seseorang' adalah dikhususkan kepada manusia sahaja bukannya jin.Bahkan lebih baik hadis itu menggunakan 'makhluk' untuk merujuk kepada Dajjal.

Kemungkinan juga Tamim Ad-Dari telah melakukan kesilapan ketika menceritakan perihal ini kepada Rasulullah.Ataupun kita boleh katakan bahawa Tamim Ad-Dari menipu Rasulullah ketika berucap.

Tetapi mustahil bagi seorang rasul seperti Rasulullah tidak mengetahui ia adalah sebuah penipuan.Nabi dan Rasul adalah antara makhluk yang terpandai sekali di dalam dunia ini melainkan Allah.

Jadi disini terdapat sedikit percanggahan hadis-hadis untuk menyelesaikan persoalan ini.Adakah Dajjal seorang manusia ataupun jin.Mustahil nabi Muhammad S.A.W. ingin mengelirukan umatnya di kemudian hari.

Sebelum itu, aku ingin menambah sedikit bab kelahiran jin, dimana aku telah mendapat bukti baru bahawa jin juga hamil seperti manusia.Namun tempoh kehamilan jin lebih panjang dari manusia iaitu 15 bulan.

Jin perempuan juga menyusui bayinya seperti juga manusia.Tetapi masa menyusukan bayi sama juga dengan usia manusia di bumi mati.Bayi jin tidak bergerak dan bersuara ketika berada di dalam keadaan bayi.

Ini membuktikan bahawa di dalam dunia jin juga, terdapat jantina lelaki dan perempuan dan sekaligus menolak dakwaan diatas tadi.Ini menguatkan lagi spekulasi yang menyatakan bahawa Dajjal itu jin.

Berikut adalah hadis-hadis mengenai rupa bentuk Dajjal :

“Orang tua Dajjal tidak pernah mendapatkan anak selama 30 tahun, kemudian lahirlah dari keduanya seorang anak lelaki yang hanya bermata satu, ….”
(Riwayat oleh At-Tarmizi)

“….sesungguhnya al-Masikh Dajjal adalah lelaki pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, beambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”
(Riwayat Abu Daud dalam Kitab Takrijul Misykat)

“…sesungguhnya kepala Dajjal dari belakangnya tebal berkelok-kelok.”
(Hadith riwayat Imam Ahmad dari Hisyam bin ‘Amir)

Jika Dajjal ini keluar suatu hari nanti, adakah Dajjal akan keluar dengan rupa paras yang menjijikan seperti diatas? Bagi aku kemungkinan Dajjal akan keluar dengan bentuk fizikal yang begitu.

Tetapi apakah rupa bentuk Dajjal jika Dajjal sudah pun keluar dari tempat Dajjal dirantai di sebuah pulau? Ingatkah bahawa Dajjal pernah berkata kepada Tamim Ad-Dari " Rasanya sudah hampir diizinkan aku akan keluar ''.

Bagi aku, apa ayat-ayat yang Dajjal keluarkan itu amat perlu diteliti.Ini kerana selepas 1400 tahun takkan dikatakan bahawa hampir ataupun dekat.Masa 1400 tahun bagi aku amat lama untuk Dajjal keluar.

Kemungkinan juga yang Dajjal telah pun keluar dari tempat pengurunganya.Tetapi bentuk Dajjal bukan seperti yang dinyatakan di hadis yang diatas.Ini kerana jika Dajjal berketurunan jin, tiada masalah untuk menukarkan dirinya seperti apa yang dia kehendaki.

Kata-kata Dajjal sebuah ideologi dimana Dajjal boleh menyebarkan maklumat sepantas kilat, bergerak seperti angin, membelah gunung ganang, pembohongan Dajjal dipercayai dan sebagainya bagi aku bukannya ideologi.

Jika benar Dajjal itu seekor jin, tiada masalah untuk menyebarkan fitnah kepada orang-orang lain kerana kemungkinan Dajjal menyamar sebagai manusia.Jin juga bergerak dengan pantas dan Dajjal boleh membelah gunung dan ganang dan pembohongannya dipercayai mungkin kerana ilmunya yang tinggi.

Di dalam dunia jin, terdapat tiga golongan jin iaitu jin terbang ke langit, jin berupa anjing hitam dan juga jin berupa seekor ular.Di dalam golongan jin yang pertama iaitu jin terbang ke langit.Terdapat petikan Quran berbunyi ;

" Dan sesungguhnya kami ( jin ) telah mencuba mengetahui ( rahsia ) langit. Maka kami mendapati langit itu penuh dengan penjagaan yang ketat dan panah-panah api. Sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit untuk mendengarkan secara sembunyi ( berita-beritanya ). Tetapi sekarang siapa saja mencuba mendengarkan secara sembunyi, tentu akan mendapat panah yang mengintai ( untuk membakarnya ). "
( Al-Jin 8-9 )

Ayat di atas ini sekaligus telah lagi menguatkan lagi teori aku dimana menyatakan bahawa Dajjal adalah seorang jin.Ilmu-ilmunya yang telah diintainya lebih seribu tahun dahulu telah menunjukkan dia begitu berilmu.

Usia hidupnya yang panjang memberi kelebihan kepada Dajjal untuk lebih mengenali lagi secara rapat tentang ilmu dunia.Tambahan lagi ibu Dajjal berketurunan Yahudi di mana penganutnya antara terpandai di dunia.

Kesimpulannya ialah disini aku telah merasakan bahawa Dajjal adalah seekor jin berdasarkan kajian yang aku buat berdasarkan hadis yang kadang-kala menyusahkan lagi kajian yang aku lakukan ini.

Namun aku berharap supaya jangan mempercayai tulisan aku ini bulat-bulat ini kerana setiap manusia tidak terlepas dari kesilapan.Kemungkinan juga teori ini satu kesilapan bagi aku dan ambil teori aku ini sebagai satu pengetahuan.

Friday, September 17, 2010

Alasan Osama langgar WTC ( 9/11 )

SELAMAT HARI RAYA EIDULFITRI

Alhamdulillah, kita selamat menjalani ibadah puasa dengan baik dan disambut pula dengan syawal yang tiba.Aku nak minta maaflah kalau bahasa di dalam blog aku ini agak kasar.Merapu, mencarut ataupun lain-lain perkara yang menyinggung pembaca.

Satu lagi aku nak minta maaf sebab lambat ucap Selamat Hari Raya dan juga tak update blog agak lama sampai ada complain.Aku beraya dekat utara tanah air jadi lambat sikit nak sampai ke kediaman rasmi aku ini.

Jadi topik utama aku pada hari ini adalah tentang peristiwa Al-Qaeda melanggar World Trade Centre pada 11 September 2001 dimana artikel ini berkisarkan peristiwa itu.Sepatutnya pun 11 September yang lepas aku post artikel ini.Disebabkan raya jadi aku tangguh pada hari ini.

Hari Raya Eidulfitri pada tahun ini adalah satu hari sebelum sebelum ulangtahun runtuhnya World Trade Centre ( WTC ) iaitu pada 10 September.Manakala ulangtahun peristiwa 9/11 adalah 11 September.

Perkara ini telah menimbulkan kerisauan para ulama' dan penduduk Islam yang berada di US yang menganggap mereka menyambut perayaan Aidilfitri sebagai menyambut ulangtahun peristiwa perlanggaran WTC.

Dan baru-baru ini timbul oleh paderi dari sebuah gereja di Florida, US telah merancang untuk membakar Al-Quran sempena upacara memperingati serangan 11 September.Ini berikutan oleh kerana pembinaan masjid baru di tapak ground zero berhampiran bangunan WTC yang runtuh.

Perkara ini menyemarakkan lagi semangat Islamophobia di kalangan rakyat-rakyat US.Sambutan ulangtahun memperingati mangsa di US dipenuhi dengan aktiviti-aktiviti yang menghina Islam.

Walaubagaimanapun, baru-baru ini aku telah terbaca sebuah buku dimana aku dapati alasan pemimpin Al-Qaeda, Osama Bin Laden menyerang Pentagon dan WTC pada 11 September 2001.

Berikut adalah ucapan Osama Bin Laden...

" Peristiwa-peristiwa yang telah mempengaruhi saya secara berkesan ialah peristiwa yang telah pun berlaku pada 1982, serta peristiwa-peristiwa yang berikutan dengannya, apabila AS telah membenarkan pihak Israel menyerang Lebanon dengan bantuan Armada Keenam Amerika Syarikat. Mereka telah memulakan dengan tembakan peluru meriam dan ramai orang yang telah pun terbunuh dan tercedera, sementara yang lain-lainnya telah diperlakukan secara yang kejam dan membuatkan mereka melarikan diri. Saya masih lagi ingat akan adegan-adegan yang menyayatkan hati - darah mengalir, kaki dan tangan telah pun tercerai-berai, mayat-mayat kaum wanita dan kanak-kanak bergelimpangan ; kemusnahan kediaman-kediaman di merata-rata tempat, bangunan-bangunan tinggi telah pun menyembah bumi menghempap ke atas penghuni-penghuninya, bom-bom terus menghujani tanpa belas kasihan ke atas kediaman-kediaman kami. Ia seolah-olah seperti seekor buaya menelan seorang anak, dan anak itu tidak dapat berbuat apa-apa melainkan hanya menangis. Tetapi adakah sang buaya itu memahami sebarang bahasa selain daripada senjata api? Seluruh dunia telah lihat dan mendengarnya, tetapi tidak ada pun sebarang tindakan balas. "

" Ketika keadaan-keadaan yang kritis tersebut, saya telah ditenggelami dengan perasaan terharu yang sukar untuk dihuraikan, tetapi kejadian ini telah menyentakkan suara hati saya yang sungguh kuat untuk menolak ketidakadilan dan melahirkan satu keazaman yang kukuh untuk menghukum para penindasnya. Semasa saya terlihat kepada menara-menara yang telah ditumbangkan di Lebanon, saya telah dilanda dengan idea untuk menghukum para penindasnya dalam keadaan yang sama juga dan berhajat untuk memusnahkan menara-menara di AS, bagi membolehkan mereka merasai apa yang kami telah pun rasai dan untuk menghalang mereka daripada membunuh terus kanak-kanak dan kaum-kaum wanita. Pada hari tersebut, saya telah menjadi kian yakin bahawa ketidakadilan dan pembunuhan yang telah dirancang ke atas kanak-kanak dan kaum-kaum wanita adalah merupakan prinsip yang telah pun bertapak di kalangan pihak orang Amerika, malah perasaan 'ketakutan' itu adalah ( sebenarnya bermaksud ) 'kebebasan' dan 'demokrasi', manakala mereka telah memanggil para penentangan sebagai 'terorisme' dan 'reaksioner'. Pendirian Ameriika untuk ketidakadilan dan melaksanakan sekatan ke atas berjuta-juta rakyat, telah mengakibatkan kematian yang begitu ramai, seperti Bush yang senior telah lakukan, menyebabkan pembunuhan secara beramai-ramai ke atas kanak-kanak di Iraq, ( keadaan yang terburuk ) yang pernah sejarah manusia ketahui. Ia dilakukan terus dengan menggugurkan berjuta-juta paun bom-bom dan bahan-bahan letupan ke atas jutaan para kanak-kanak di Iraq sekali lagi, seperti yang telah dilakukan oleh Bush Junior, bertujuan untuk menyingkirkan seorang agennya yang lama dan untuk melantik agennya yang baru bagi menolongnya mencuri minyak di Iraq, dan melakukan lain-lain lagi perkara yang teruk. "

" Berlatarbelakangkan kesemua inilah maka bayang-bayang yang sama dengan 11 September itu telah mula terjelma sebagai tindak balas terhadap ketidakadilan-ketidakadilan yang dahsyat itu. Adakah seorang lelaki itu dipersalahkan untuk melindungi dirinya? Dan adakah mempertahankan diri sendiri dan menghukum pihak yang jahat, sebiji mata dibalas dengan sebiji mata juga - itu patut dikeji sebagai terorisme? Meskipun sekiranya ia merupakan satu tindakan terorisme yang keji, kami tidak ada pun pilihan yang lainnya. Ini adalah mesej yang kami telah cuba salurkan kepada anda, dengan perkataan-perkataan dan tindakan-tindakan, lebih daripada sekali pada tahun-tahun sebelum 11 September. Perhatikanlah , kiranya anda boleh, di dalam temuramah saya bersama dengan Scott di dalam majalah Times pada 1996, dan Peter Arnett daripada CNN pada tahun 1997, dan kemudiannya dengan John Wiener ( tidak diketahui dari media mana ) pada tahun 1998 ; perhatikanlah, kiranya anda boleh, dalam tindakan-tindakan kami di Nairobi dan di Tanzania juga di Aden, dan perhatikanlah di dalam temuramah saya bersama-sama dengan Abd Al-Bari Atwab dan di dalam temu ramah saya dengan Robert Fisk. Yang terakhirnya itu adalah daripada kalangan anda sendiri, daripada golongan yang seagama dengan anda, dan saya menggangap dirinya sebagai tidak berpihak. "

Apa yang ingin dinyatakan oleh Osama bin Laden terhadap dunia adalah persoalan dimana mengapakah dahulunya tindakan-tindakan yang dibuat oleh US terhadap dunia tidak dianggap keganasan.

Mengebom kubu pertahanan rakyat Iraq pada zaman pemerintahan Saddam Hussein telah mengorbankan berjuta-juta rakyat Iraq yang berlindung di kubu terbabit.Adakah ia satu keganasan?

Menggugurkan bom ke Hiroshima dan Nagasaki ketika era perang kedua yang menyebabkan berjuta rakyat Jepun mati.Jika hidup pun mereka cacat dan anak mereka mengalami kecacatan semenjak lahir.Bukankah ia satu keganasan?

Bersubahat bersama Israel menyerang Palestin yang membunuh beribu orang awam yang tidak berdosa adalah melanggar persidangan konvensyen Geneva.Tidakkah kira sebagai satu keganasan terhadap rakyat awam.

Lebih tiga juta rakyat Vietnam tidak bersalah telah dibunuh semasa perang menentang Komunis di sana.Namun adakah mereka berjaya mengalahkan Komunis? Tidak! Dan adakah tiga juta rakyat Vietnam yang mati itu tidak dibunuh oleh tentera yang mengganas.

Tindakan mereka menganggap agama Islam adalah sebuah agama yang mengamalkan keganasan adalah salah sama sekali.Islam tidak mengamalkan keganasan kerana membunuh orang awam.

Dan jika benar dakwaan mereka sekalipun, adakah wajar mereka juga menyatakan bahawa agama Kristian juga mengamalkan keganasan begitu juga dengan Yahudi yang membunuh orang awam di Palestin.

Dari situlah wujudnya satu pandangan buruk terhadap Islam.Semangat Islamophobia yang diperbesar-besarkan pada masa ini adalah satu benda yang telah menyedarkan 1.5 billion umat Islam.

Dimana sebuah professor telah menyatakan bahawa menyemarakan lagi Islamophobia telah menyedarkan umat Islam dimana tindakan Osama Bin Laden itu patut dilakukan memandangkan apa yang Barat lakukan terhadap Islam.

+++

Kelmarin dulu aku balik dari AS ( Alor Star ) menuju Kuala Lumpur dan diantara masa aku balik tu aku terjumpa sebuah kereta yang amat-amat jarang dijumpai di tempat-tempat awam.Kepunyaan kerabat diraja Johor agaknya mungkin juga Sultan Johor.

Kereta jenama Cadillac model Escalade telah aku jumpai di Sungai Perak sedang diiringi sebuah kereta Proton Perdana bernombor JH5 dan dua buah kereta polis Waja.

Saturday, September 4, 2010

Perang Asia Tak Mustahil Tercetus

Kemungkinan juga tunjuk perasaan di kedutaan Malaysia di Jakarta mungkin telah didalangi oleh pihak tertentu untuk melakukan kembali tindakan menukar pemimpin seperti dilakukan pada tahun 1997.

Ini mungkin kaedah baru untuk menjatuhkan kerajaan yang sedia ada di sesebuah negara dan diganti oleh kerajaan yang menyebelahi mereka.Dalang disebalik demonstrasi di kedutaan Malaysia dikatakan didalangi oleh parti politik berhaluan kiri.

Ia bertujuan untuk merenggangkan hubungan kedua-dua negara supaya agenda-agenda jahat mereka dapat dicapai.Seterusnya dapat meruntuhkan kerajaan pimpinan Susilo yang dibayangi masalah rasuah.

Sementara Malaysia pula tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap Indonesia dan lebih selesa dengan sikap tak banyak cakap.Ini mungkin tidak ingin terperangkap dalam provokasi yang dilakukan oleh segelintir rakyat Indonesia.

Ada juga ura-ura bahawa Indonesia sedang melakukan latihan ketenteraan pada waktu-waktu yang genting seperti ini.Walaubagaimanapun, maklumat ini tidak dapat dipastikan kesahihannya.

Namun persoalannya mengapa pihak tentera Malaysia telah mengetatkan sempadan Malaysia-Indonesia di Malaysia Timur.Adakah terdapat ancaman dari pihak Tentera Nasional Indonesia ataupun BENDERA yang membawa buluh runcing sebagai senjata?

( Konflik Thailand-Kemboja )

Beralih ke Bangkok, Thailand juga mempunyai masalah diplomasi dengan negara jirannya iaitu Kemboja.Masalah yang menimpa Thailand dan Kemboja telah disebabkan oleh sebuah kuil purba yang telah dibina pada abad ke-11.

Krisis berlaku apabila kuil purba ini telah diputuskan oleh PBB menjadi milik Kemboja menyebabkan Thailand tidak berpuas hati dengan keputusan itu lalu mengerahkan askar mereka untuk menjaga sempadan di kuil purba tersebut.

Ini menyebabkan kerajaan Kemboja juga menghantar lebih 1000 anggota tentera untuk berkawal di kawasan sekitar kuil dan sempadan mereka.Insiden tembak menembak diantara askar kedua-dua buah negara banyak kali berlaku tetapi tiada tindakan susulan dari mana-mana negara.

Permasalahan di antara Bangkok-Phnom Penh tidak terhenti disitu sahaja.Timbul sebuah lagi masalah dimana Kemboja telah melantik bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra sebagai penasihat ekonomi.

Keputusan itu dilihat sebagai provokasi oleh pihak Thailand oleh kerana Thaksin kini berdepan dengan dakwaan rasuah di Thailand.Dan pada masa yang sama Kemboja tidak mahu bekerjasama dengan Thailand mengekstradisi Thaksin ke Thailand.

Tindakan ini sekali lagi telah mengugat hubungan diantara kedua-dua negara ini.Tetapi selepas Thaksin Shinawatra meletak jawatan sebagai penasihat ekonomi Kemboja hubungan mereka semakin baik.

( Konflik Filipina-MILF )

Filipina pula bergelut dengan serangan gerila Moro Islamic Liberation Front ( MILF ) Barisan Pembebasan Islam Moro dimana sehingga kini rundingan Filipina dan MILF tidak pernah mencapai kata putus.

Gerila ini juga telah menjadi salah satu ancaman perang terhadap Filipina dimana aktiviti MILF pada akhir-akhir ini semakin aktif.Walaubagaimanapun sehingga kini tiada sebarang serangan dilakukan.

Namun pada suatu ketika dahulu pasukan gerila MILF telah berlakunya satu penculikan dimana salah seorang penculik yang telah dilarikan oleh MILF bersama geng Abu Sayyaf ini adalah warga Amerika Syarikat.

Penculikan ini telah menggemparkan dunia dan rundingan kerajaan Filipina dan MILF yang dilakukan pada waktu itu ketika era pemerintahan Gloria Macapagal Arroyo telah gagal.Ini menyebabkan mereka menggunakan kekerasan untuk membebaskan mangsa yang telah diculik.

Operasi ini telah mendapat bantuan oleh pihak Amerika Syarikat, kebetulan kapal perang mereka berada di perairan Asia Tenggara ini menyebabkan mereka membantu tentera Filipina menumpaskan MILF.

Masalah pemberontak Barisan Pembebasan Islam Moro ini boleh dikategorikan sebagai ancaman bagi pihak Filipina.Ini mungkin menyebabkan campur tangan pihak Amerika Syarikat atas kata-kata "War On Terror''.

( Konflik Korea Selatan-Korea Utara )

Jika kita keluar dari Asia Tenggara pula kita akan melihat krisis berlaku diantara Korea Selatan dan Korea Utara dimana hubungan mereka telah begitu tegang oleh kerana kontroversi kapal Korea Selatan yang karam.

Korea Selatan mendakwa Korea Utara menembak kapal perangnya yang sedang berada di sempadan perairan Korea Utara.Peristiwa ini telah menyebabkan Korea Selatan mengisytiharkan perang terhadap Korea Utara.

Kemungkinan juga tindakan ini telah dirancang oleh Amerika Syarikat oleh kerana Korea Utara sedang berusaha menyiapkan program nuklearnya yang telah mendapat tentangan kuat dari Amerika Syarikat.

Amerika Syarikat juga banyak melakukan provokasi terhadap Korea Utara dengan melakukan latihan ketenteraan bersama dengan Korea Selatan.Tindakan selanjutnya sudah mesti diambil Amerika untuk menggagalkan usaha Korea Utara membina nuklear.

( Konflik Iran-China/Israel )

Sementara di Iran pula menuduh China sebagai dalang di sebalik kempen anti-Iran yang telah dilakukan sejak sekian lama oleh kerana program nuklear Iran yang telah dikecam keras oleh Amerika dan Israel.

Pada masa yang sama Iran mendakwa China banyak melobi untuk melakukan sekatan ekonomi terhadap Iran berikutan program nuklear yang mengancam keamanan rantau Asia Tengah berikutan oleh ketenteraan Iran yang hebat.

Israel juga banyak memainkan peranan menghentikan program nuklear Iran dimana telah menggugat keselamatan negara mereka.Selain itu, Israel juga risau akan Iran yang seringkali mencipta dan mengeluarkan barang ketenteraan mereka seperti jet pejuang dan kapal selam.

Ini juga membawa Mesir ke dalam kancah peperangan kerana Mesir adalah sekutu rapat Israel dan kemungkinan juga Mesir bakal mengerahkan ketenteraanya untuk membantu Israel kerana Mesir mempunyai hubungan baik dengan Israel.

( Konflik Turki-Israel )

Insiden Mavi Marmara telah menyebabkan hubungan Turki dan Israel renggang dan Turki sedang mengkaji balik hubungan dua hala mereka.Walaubagaimanapun, Turki tidak berpotensi untuk terjun ke kancah peperangan.

Penarikan askar-askar Amerika Syarikat di Iraq mungkin disebabkan ingin meletakkan askar-askar terbabit ke tempat lain pula untuk memenuhi agenda Amerika yang ingin menjadi hero.

( Konflik Afghanistan-Amerika Syarikat/NATO )

Kita lihat pula di Afghanistan, dibawah kempen "War On Terror" Amerika Syarikat dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara atau North Atlantic Treaty Organization ( NATO ) telah melakukan aktiviti ketenteraan di Afghanistan.

Operasi yang dilancarkan sejurus serangan September Eleventh ini adalah untuk menghapuskan puak pengganas seperti Al-Qaeda dan Taliban.Taliban dan Al-Qaeda masih tidak dihapuskan meskipun sejumlah 100,000 askar dari pelbagai negara telah dihantar kesana.

Afghanistan mengalami situasi perang yang panjang ini kerana pada tahun 1992 Afghanistan telah terlibat dalam perang Sivil hingga tahun 2001.Kemudiannya Amerika Syarikat masuk mencari anggota Al-Qaeda dan Taliban sehingga menyebabkan lebih 30,000 orang awam mati.

Agak pelik tentera Amerika yang dikatakan tercanggih di dunia masih tidak boleh menjejaki kumpulan pengganas yang hanya menggunakan senjata buatan sendiri.Satelit pengintip berharga beratus juta US juga bagai tidak menjalankan tugas.

Kemungkinan juga kemasukan tentera US dan NATO ke Afghanistan adalah untuk mengawal pemerintahan di Afghanistan.Jika dilihat US telah memberikan berbillion-billion wang kepada Afghanistan untuk membentuk pasukan tentera mereka sendiri.

( Presiden Cuba, Fidel Castro yang anti-Amerika baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan dimana beliau mengesyaki bahawa Osama dan sekutunya adalah agen CIA.Ini disokong oleh dokumen yang didedahkan oleh Wikileaks. )

Tindakan US ini mungkin akan menyebabkan Afghanistan terhutang budi terhadap mereka.Justeru mereka akan mengikut kata-kata US dalam urusan pentadbiran dalaman Afghanistan.

( Konflik dalaman Kyrgystan )

Kyrgystan juga mengalami suasana kacau bilau apabila presidennya Kurmanbek Bakiyev telah menaikkan kos sara hidup rakyat dan masalah ekonomi Kyrgystan yang semakin meruncing.Ini menyebabkan tunjuk perasaan telah diadakan di Bishkek yang membabitkan 5000 orang penunjuk perasaan.

Tunjuk perasaan terbabit telah menyebabkan presiden Kurmanbek Bakiyev tumbang sekaligus menimbulkan situasi kelam kabut di Kyrgystan.Seramai lebih 50 orang mati dan lebih 1000 cedera akibat rusuhan.

Amerika Syarikat boleh melibatkan diri bila-bila masa ini kerana Amerika Syarikat mempunyai kepentingan di Kyrgystan.Ini kerana Amerika Syarikat mempunyai dua pangkalan tentera di Kyrgystan.

Presiden Kurmanbek Bakiyev ketika era pemerintahannya telah membenarkan pangkalan tentera US itu terus beroperasi.Ini menimbulkan kesangsian terhadap masyarakat oleh tindakan Bakiyev dan parti politik berhaluan kiri.

Bakiyev mungkin sekali bakal meminta pertolongan US untuk kembali menduduki kerusi presiden Kyrgystan selepas hidup dalam buangan di Belarus.US boleh mempertimbangkan untuk membantu Bakiyev menjatuhkan kerajaan yang sedia ada sambil melakukan pemilihan sekali lagi oleh kerana Bakiyev mempunyai sokongan kuat dari penduduk Selatan Kyrgystan.

( Konflik Rusia-Georgia )

Hubungan diantara Rusia dan Georgia tegang semenjak 1990 lagi.Namun pada akhir-akhir ini hubungan diplomatik kedua-dua negara semakin meruncing dengan krisis-krisis yang melanda mereka.

Antaranya adalah insiden serangan tiga buah helikopter yang didakwa milik Rusia dimana telah menyerang sebuah kawasan bernama Abkhazia yang ketika itu berada dibawah naungan Georgia.

Abkhazia adalah tempat dimana penduduk ditempat itu menuntut kuasa autonomi sendiri.Rusia dituduh mengembom sebuah perkampungan yang telah merosakkan sebuah sekolah dikawasan itu.

Siasatan dilakukan namun tiada sebarang keputusan yang tepat siapakah dalang yang melakukan tindakan ini.Namun PBB menyatakan bahawa helikopter datang dari arah utara ( Rusia ) namun tidak menafikan penglibatan Georgia.

Selain itu, insiden perluru berpandu dilepaskan di wilayah Georgia juga telah menghangatkan lagi hubungan dua pihak.Ini disebabkan Georgia menuduh Rusia telah melancarkan misil dari jet pejuangnya ke kawasan Tsitelubani.

Menteri Dalam Negeri Georgia mendakwa bahawa dua buah pesawat Sukhoi milik Rusia telah memasuki ruang udara Georgia pada 7 Ogos.Jet Sukhoi milik Rusia itu kemudiannya melancarkan misil ke perkampungan Tsitelubani namun misil gagal meletup.

Siasatan antarabangsa telah dilakukan dan mereka menyatakan bahawa terdapat sebuah jet pejuang dari utara Georgia ( Rusia ) memasuki ruang udara Georgia.Bercanggah dengan dakwaan menteri Georgia.

Pada April 2008, Georgia dan Rusia sekali lagi mengalami konflik dimana sebuah pesawat tanpa pemandu ( UAV ) milik Georgia telah ditembak jatuh pada kawasan berkonflik Abkhazia.Georgia mendakwa Russia telah menembak UAV mereka.

Tindakan ini telah menyebabkan perjanjian gencatan senjata dibatalkan.Sehari selepas itu Georgia telah mengeluarkan rakaman dimana mereka mendapati bahawa jet MiG-29 milik Rusia telah menembak jatuh UAV mereka.

Peperangan diantara Georgia dan Rusia mungkin berlaku ini kerana masalah diplomatik kedua-dua negara sudah banyak kali timbul.Antaranya adalah penglibatan Rusia dalam perang merebut wilayah diantara Georgia-Ossetia Selatan.

Kemungkinan juga Georgia mendapat sokongan dari Amerika Syarikat manakala Rusia anti-Amerika ini kerana suatu ketika dahulu Amerika menjadi salah sebuah negara yang merancang perpecahan Kesatuan Soviet.

Kesatuan Soviet yang ketika itu menjadi kuasa dunia telah dihancurkan oleh Amerika apabila telah menyebabkan Kesatuan Soviet kehilangan 17 kawasan yang membentuk 17 negara.Hubungan Rusia-Amerika memang begitu renggang semenjak dahulu lagi ditambah kes beberapa agen KGB ditangkap di US.

( Konflik Pakistan-India )

Hubungan dua hala Pakistan-India tegang selepas berlakunya insiden serangan di Mumbai yang telah mengorbankan 175 orang termasuk termasuk sembilan penyerang.Manakala 308 orang awam dilaporkan cedera.

India menuduh militan dari Pakistan telah terlibat dalam serangan di India tersebut.Ini menyebabkan hubungan mereka renggang oleh kerana penglibatan militan Lashkar e-Taiba di Pakistan.

Kemungkinan juga India bakal berperang dengan militan-militan pengganas ini dan memasuki wilayah Pakistan jika insiden seperti ini berulang.Ini kerana kepentingan India semestinya perlu dijaga oleh Pakistan namun keadaan dilihat sebaliknya.


( Konflik Israel-Lebanon )

Salah satu ancaman perang bagi pihak Israel adalah Lebanon.Banyak serangan-serangan yang dilakukan oleh pihak Lebanon melalui Hizbullah yang telah menyerang Israel.Hizbullah yang pro kemerdekaan Palestin banyak membantu Hamas menyerang Israel.

Walaubagaimanapun peperangan diantara Israel-Lebanon sudah kerap kali berlaku.Dan paling terbaru adalah perselisihan sempadan dimana telah mengorbankan satu askar Israel dan tiga askar Lebanon.

Insiden ini berlaku apabila berlaku percanggahan kawasan memisahkan Lebanon dan Israel.Ini menyebabkan Lebanon menghantar pasukan bersenjatanya menembak pasukan pertahanan Israel.

Jika peperangan benar-benar berlaku di seperti dinyatakan diatas.Ia bakal melibatkan hampir separuh bumi Asia akan terlibat dalam peperangan.Sekaligus akan merosakkan pasaran ekonomi Asia.

Jika peperangan ini dimenangi oleh negara-negara proksi Amerika, ini bakal menyebabkan blok terkuat negara terkuat di dunia jatuh di tangan US terutamanya di Asia Tenggara yang berpotensi menjadi penggerak ekonomi.

Thursday, September 2, 2010

Kisah Tiga Sahabat ( 10 )

Terdapat tiga orang lelaki miskin daripada kaum bani Israil.Nama sebenarnya tidak diketahui namun masing-masing mempunyai nama samaran.Antaranya Si Sopak, Si Botak dan Si Buta.

Si Sopak mendapat namanya kerana kulitnya yang bermasalah.Oleh disebabkan penyakit sopaknya, dia sering dipandang hina oleh orang ramai.Tetapi dia berangan unuk menjadi orang kaya dan sembuh dari penyakitnya.

Si Botak pula mendapat namanya oleh kepalanya yang botak tanpa sehelai rambut pun.Dia juga berangan-angan supaya kepalanya ditumbuhi rambut dan menjadi seorang yang kaya-raya.

Manakala Si Buta pula mendapat nama oleh kerana penglihatannya yang buta.Dia mengimpikan supaya matanya dapat dilihat.

Allah telah mengutuskan malaikat untuk menguji ketaqwaan mereka.Justeru itu, malaikat terbabit datang dalam bentuk manusia.

Malaikat itu pun pergi ke Si Sopak dan bertanya kepada Si Sopak " Apakah yang engkau inginkan? ''. Si Sopak pun menjawab " Kulit yang bersih dan sembuh dari penyakit yang menjijikkan pandangan orang ramai."

Lalu malaikat pun menyapu kulitnya.Lalu kulitnya berubah menjadi bersih dan mukanya berubah tampan.Si Sopak kehairanan melihat perubahan dirinya itu.

Kemudian malaikat ini pula bertanya kepada Si Sopak " Apakah harta yang ingin engkau miliki? ". Si Sopak pun menjawab dengan pantas " Unta ".

Lalu malaikat itu pun memberi Si Sopak memberikannya seekor Unta betina yang sedang bunting kepadanya.Di berdoa supaya unta itu cepat membiak.

Malaikat itu pula ke Si Botak dan bertanya soalan yang sama.Si Botak ingin melihat rambutnya tumbuh di kepala.Ini kerana orang selalu mentertawakannya oleh kerana rambutnya.Malaikat pun terus memakbulkan permintaan Si Botak itu dan bertanya tentang harta.Si Botak ingin memiliki Lembu jadi malaikat pun memberikannya juga dalam keadaan bunting.

Seterusnya malaikat terbabit bertanya kepada Si Buta.Si Buta menjawab " aku ingin agar Allah menyembuhkan mataku yang buta dan dapat melihat ".Malaikat pun mengusap mata Si Buta.Setelah itu, dia pun dapat melihat dia inginkan kambing selepas malaikat bertanya apakah harta yang ingin dimiliki.

Beberapa tahun kemudian, ternakan masing-masing membiak dan mereka telah menjadi orang kaya.Setiap haiwan ternakan mereka telah memenihi satu lembah.Kemudian datanglah malaikat dengan rupa bentuk mereka bertiga dahulu.

Malaikat pergi menemui Si Sopak yang hidup kaya raya.Malaikat pun bertanya kepada Si Sopak " Saya seorang musafir yang miskim, terkandas di dalam perjalanan.Tidak ada bekalan untuk pulang melainkan mengharapkan pertolongan Allah dan belaws kasihan darimu ".

Malaikat itu berkata lagi " Demi Allah yang telah mengurniakan tuan rupa paras yang cantik dan harta yang melimpah, semoga tuan dapat bersedekah kepada saya seekor unta supaya saya dapat meneruskan perjalanan. ''.

Namun permintaan malaikat itu yang menyamar sebagai musafir dijawab dengan angkuh oleh Si Sopak dengan berkata " Aku banyak tanggungan dan hitang yang mesti diselesaikan.Aku tidak dapat memberi apa-apa kepadamu ".

Malaikat kemudiannya berpura-pura bertanya " Rasa-rasanya saya pernah mengenali tuan.Bukankah tuan dulu seorang yang miskin dan berpenyakit sopak? Kemudian ALlah memberi tuan kekayaan?".

Si Sopak terkejut dan berbohong " AKu mewarisi kekayaan ini daripada datuk nenekku ".Malaikat itu pun berkata "Sekiranya tuan berdusta, semoga Allah mengembalikan tuan seperti asal ".

Sebaik sahaja malaikat itu melangkah pergi, Si Sopak kembali seperti bentuk dahulu dimana kulitnya menjadi sopak.Ternakannya pula mati setiap hari hingga habis kesemuanya sekali.

Seterusnya malaikat pergi menguji Si Botak dengan bentuk yang asal Si Botak.Dia pun meminta seekor kambing dari Si Botak dengan alasan yang sama.Namun Si Sopak juga memberikan alasan yang serupa seperti Si Sopak.

Maka malaikat pun berdoa supaya Si Botak dikembalikan seperti bentuk yang asal jika Si Botak berdusta.Selepas itu pun rambut Si Botak menjadi botak dan ternakannya juga mati hingga habis.

Akhir sekali dalam bentuk seorang yang buta, malaikat pergi berjumpa dengan Si Buta dan meminta seekor kambing dengan alasan yang serupa seperti sebelumnya.Namun jawapan Si Buta berbeza.

Si Buta berkata "Sesungguhnya dahulu aku adalah seorang yang buta, kemudian Allah memulihkan penglihatanku.Ambillah apa yang engkau inginkan dan tinggalah apa yang engkau tidak suka.Demi Allah, aku tidak mahu menyusahkan engkau kerana apa yang engkau ambil kerana Allah SWT.

Namun malaikat itu berkata " Peliharalah baik-baik hartamu ini.Allah telah menguji engkau dan engkau telah diredhai olehNya sedangkan kawanmu telah gagal dan dimurkai oleh Allah SWT.

Begitulah ujian Allah terhadap manusia.Tetapi manusia sering gagal dalam ujian yang berupa nikmat.Sesungguhnya beruntunglah orang yang sentiasa bersyukur kepada-Nya.