Tuesday, October 5, 2010

Pencuri

Hari Ahad lepas aku mempunyai satu program Treasure Hunt anjuran rukun tetangga kejiranan rumah aku.Walaubagaimanapun, persaingan yang amat sengit telah menyebabkan aku kalah dimana lebih banyak orang dewasa berbanding aku yang antara termuda di dalam pertandingan itu.

Sebenarnya program Treasure Hunt ini ataupun kehadiran ADUN yang agak 'hot' bukanlah topik yang aku hendak ceritakan didalam artikel aku ini.Tetapi sesuatu kisah yang agak pelik dan jarang berlaku setahu aku.

...Selesai sahaja habis program Treasure Hunt lebih kurang jam 11.30 pagi aku pun balik dengan tangan kosong dimana aku tidak memenangi apa-apa hadiah mahupun lucky draw.Kawan aku Zack ( bukan nama sebenar ) begitu teruja untuk berentap dengan aku DOTA.

Jadi sebagai anak Melayu aku menyahut cabaran Zack terbabit jadi arah tuju aku adalah ke Chicken Chop ataupun nama glamornya CC a.k.a Cyber Cafe.

Setelah aku menyapu bersih hampir kesemua permainan DOTA bersama Zack aku pun nak panggil seorang member aku yang ada di CC itu juga.Ketika itulah aku sedar bahawa satu ada benda yang tak kena.

Aku meraba-raba poket aku mencari telefon bimbit aku tetapi hampa kerana tiada.Banyak tempat aku cari didalam CC itu tapi phone aku itu tak ada.Aku pun kelam kabut dan pergi ke kawan aku dibelakang aku rampas telefon dia.

Aku terus call phone aku yang begitu aku sayangi ini namun tiada jawapan.Phone aku tak off jadi aku pun call sekali lagi dan tiba-tiba ada seorang lelaki angkat.

" Dekat F&G depan EX5 sekarang " itulah jawapan lelaki tersebut jadi aku pun berlari sekuat mungkin tatkala seorang kawan aku ini mengekori aku dari belakang.Betul-betul depan F&G aku tengok tiada orang.

Jadi aku pun bercakap melalui phone aku untuk berkomunikasi dengan pencuri phone aku itu.Namun tiada aku pun dengan hampa terus meletakkan tekan butang merah di phone kawan aku.

Aku cuba sekali lagi call phone aku menggunakan phone kawan aku ini dan aku terdengar phone aku berbunyi dan ada dilantai zink dan mengambilnya.Aku pun berasa lega kerana menjumpai telefon kesayangan aku ini sebabnya phone ni tak rosak walaupun jatuh berkali-kali selain nipis dan senang dibawa.

Aku pun terfikir time bila pencuri itu mencuri telefon aku...Jadi aku mengimbas kembali memori aku...

Selepas tamat game pertama DOTA menentang Zack tiba-tiba ada seorang lelaki dari sebelah kanan dalam keadaan berdiri berkata " Jom buka game " dan tiba-tiba Zack berkata " Weh aku dah bayar nak sambung macam mana " Budak lelalki sebelah kanan pun menjawab " Cakap ja Open ".

Dalam masa yang sama aku sedang SMS kawan aku ini jadi secara tidak sedar aku letak telefon aku diatas meja.Kemungkinan yang besar telefon aku berada disebelah kiri ini kerana tangan kanan aku sedang memegang mouse sementara tangan kiri aku free jadi secara tak langsung aku akan menaip mesej menggunakan tangan kiri.

Secara tak langsung kelalaian aku meletakkan telefon diatas meja sambil bermain game telah membawa bencana yang berkesudahan dengan baik.Tekniknya aku rasa anda semua boleh faham dimana ketika anda sedang bermain ada seorang manusia bersembang dengan anda disebelah kanan.Dimana kepala anda akan mengadap manusia tersebut untuk berkomunikasi.

Dalam masa yang sama kawan kepada manusia terbabit akan mengambil telefon yang berada disebelah kiri anda.Anda semestinya tidak sedar phone anda diambil ketika bersembang dan anda meletakkan phone diatas meja disebabkan berSMS dengan kawan.Jadi anda akan menjenguk telefon apabila phone anda berdering.

Ini disokong apabila Zack ketika itu melihat aku sedang dikepung oleh sekumpulan budak tingkatan dua namun tidak mengesyaki apa-apa.Jadi aku telah dapat merungkai teknik mencuri phone di CC.

Persoalan yang masih belum dijawab adalah mengapa pencuri itu bagi balik telefon tersebut kepada aku dengan meletakkan phone terbabit ditempat lain.

Jadi aku berfikir kembali dan meneliti kata-kata Zack dimana mengatakan bahawa budak Form 2 mengepung aku jadi kemungkinan manusia yang mencuri phone aku itu mengenali aku.Tetapi kalau dia kenal aku kenapa hendak mencuri phone aku.

Baik cari mangsa lain yang lalai seperti aku juga.Lagipun kalau dia tak bagi telefon aku itu bukannya aku cam pun wajah lelaki yang sembang dengan aku itu.Tapi CC tersebut mempunyai CCTV.

Jadi nasihat abang aku kalau dapat tangkap manusia tersebut panggil member ramai-ramai pi katok ( tabuh ) ataupun dalam bahasa bakunya belasah manusia tersebut.Tetapi kesimpulan tepat mengapa pencuri terbabit menyerahkan kembali telefon aku masih belum terjawab.

Pengajarannya : Jangan meletak telefon bimbit diatas meja ketika bermain komputer dan sentiasalah berhati-hati ingat teknik mereka.

PERHATIAN

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen