Monday, May 10, 2010

Pameran Keranda di Muzium Negara

Pada hari Sabtu yang lalu, disebabkan aku tak ada program pada hari tersebut aku pun teringat yang ada Pameran Keranda di Muzium Negara apabila terbaca iklan mereka di sebuah akhbar Melayu.

Ketika aku pergi ke sana lebih kurang jam 3.00 dan sampai ke Muzium Negara jam 3.30.Keadaan cuaca di sekitar Kuala Lumpur tidak baik oleh kerana hujan turun dengan lebat.

Sesudah sampai di sana, agak susah untuk mencari tapak meletak kenderaan ini adalah kerana banyak tapak meletak kereta diisi oleh orang-orang yang datang untuk melihat pameran Keranda berkenaan.

Disebabkan hari yang aku pergi melawat pameran terbabit hari minggu, ramai juga orang hadir ke pameran tersebut tidak lupa juga pelajar-pelajar dari sekolah lain.Ini kerana aku lihat banyak bas-bas sekolah diletakkan disana.Pelancong-pelancong dari negara lain juga datang melihat pameran tersebut.

Setelah selesai mendapat tempat kereta, aku terus ke tempat pameran terbabit berlangsung.Pameran Keranda ini hanya berlangsung dari 1 April hingga 20 Jun 2010.Jadi kepada sesiapa yang berminat bolehlah pergi.

Bayaran masuk pula amat murah iaitu Rm 2 kepada semua orang dewasa dan kepada kanak-kanak, PERCUMA...Jadi bolehlah bawa keluarga anak meluangkan masa disitu.Walaubagaimanapun, nasib tak menyebelahi aku apabila aku bawa SLR aku menyebabkan aku kena bayar Rm 3.Jadi bawalah kamera sekecil yang boleh.

Didalam sana ada berbagai-bagai artifak-artifak yang dikutip dari zaman dahulu kala.Banyak maklumat-maklumat yang aku tak tahu dapat diperolehi dari situ.Tetapi perlu adalah sedikit sebanyak asas-asas ilmu Sejarah.

Paling menarik sekali adalah apabila aku berjaya melihat sebuah keranda emas 14 karat yang dipamerkan disana.Memang cantik gila keranda terbabit.Aku dengar cerita keranda terbabit bernilai ratusan ribu ringgit.

( Kalau mati letak dalam keranda emas sekalipun tapi kalau tak buat amal ibadat buat apa...Baik dulu dalam keranda kayu, macamana pun sama juga...Tapi ingat...Harta boleh bawa matiii...Hehehe... )

Macam-macam lagilah benda menarik yang ada disana namun aku tidak mahu tunjuk oleh kerana aku ingin menyuruh kalian supaya ke Muzium Negara melihat sendiri.Kalau aku nak cerita satu persatu boleh sebab semua benda aku ambil gambar.

Untuk mengatakan keseronokan di pameran tersebut, aku telah membuka sebuah lagi page yang mengandungi kurang sebahagian daripada artifak yang dipamerkan terbabit.Jadi bolehlah cuci-cuci mata sedikit.

Page : Pameran Keranda

Selepas sempat lagi aku melawat Pameran ASEAN berdekatan tempat pameran Keranda terbabit.Tak ada apa-apa pun namun aku suka tandatangan yang ditandatangani 5 pemimpin ASEAN.

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen