Friday, April 30, 2010

Roadtax Rolls Royce

Ketika turun ke bawah sebentar tadi aku terlihat sebuah sampul surat di meja rumah aku.Aku pun apalagi bukalah envelope tu.Ketika buka aku lihat ada 2 pucuk surat di dalam envelope terbabit dan aku terus melihat isi kandungannya.

Ada geran sebuah kereta dan juga sebuah motosikal Honda, ketika membaca kandungan terbabit aku terlihat sesuatu benda yang menarik perhatian aku, ianya di ruang cukai jalan dimana cukai jalan terbabit terlalu mahal.

Berapa harga kereta terbabit, nanti aku ceritakan tetapi aku nak bagi tahu bahawa berapa harga asal sesebuah kereta import yang dijual di Malaysia???

Kereta buatan Malaysia selalunya cukai kereta hanya 45 % sahaja.Namun kereta yang diimport ke Malaysia di bawah 1800 cc lebih kurang 80 % harga jualan.Contoh aku bagi adalah Honda City yang harganya Rm 85,000. Jika tiada cukai di Malaysia harganya lebih kurang Rm 50,000 sahaja.

Dan jika kereta 1800 cc hingga 1999 cc pula, cukai kereta terbabit adalah sebanyak 140 %.Ini bermaksud kerajaan mendapat percuma sebuah kereta setiap pembelian kenderaan yang ccnya tinggi.

Contohnya kereta Corolla Altis yang harganya Rm 120,000 selepas cukai, jika tiada cukai sehingga 140 % harganya amat murah sahaja.Memang kerajaan kapak kaw punya kat kereta ni.

Manakala kereta yang mempunyai enjin berkapasiti 2000 cc hingga 2499 cc akan membayar cukai kepada kastam sebanyak 200 %.Ini pula membawa maksud bahawa setiap pembelian kereta kerajaan akan dapat dua biji.

Seperti kereta Volvo C 70 yang enjin 2400 cc sahaja.Harganya lebih kurang Rm 1o0,000 sahaja namun disebabkan cukai kereta sehingga 200 % ini menyebabkan kereta Volvo C 70 mencecah Rm 350,000.

Begitu juga kereta-kereta Mercedes Benz yang harganya Rm 250,000.Harga sebarnya murah yang amat namun kerana cukai yang dikenakan kerajaan telah membuatkan harga kereta ini mahal.

Sebanyak 250 % dikenakan terhadap kereta yang ccnya 2500 cc hingga 2999 cc.Aku malas nak cakap anda pun tahu kalau kereta-kereta sebegini dikenakan cukai yang terlalu tinggi.

Contohnya BMW 525i yang harganya Rm 450,000.Cukainya sahaja sudah 250 %, jika dikira harga asalnya Rm 150,000 sahaja.Kira ramai orang boleh belilah namun angkara cukainya yang tinggi ia menjadi mahal.

Kereta Jaguar,Audi,Rolls Royce,Bentley,Daimler,Maserati ataupun nama-nama jarang yang didengar dimana enjinnya melebihi 3000 cc mereka perlu membayar cukai kereta itu sebanyak 300 %.Namun aku tak berapa kisah sebab kebanyakkan kereta-kereta yang enjinnya lebihh 3000 cc kebanyakkan kereta mewah.

Sebab itu kereta ini kebanyakkan nilainya mencecah jutaan ringgit, Ini kerana cukai yang dikenakan terlalu tinggi.Aku malas nak tulis contoh-contoh sebab aku bukan pandai Math pun...

Tapi itu semua untuk kereta bukan 4x4 ataupun kereta-kereta yang tinggi.

Kesemua kereta-kereta mewah seperti Ferrari,Lambor,Porsch,Mclaren,Pagani dan lain-lain menggunakan enjin 3000 cc keatas dikenakan 300 % cukai.

Tapi Roadtax pun lain pula, ada kereta meletakkan enjin bercc kecil tinggi seperti Mazda yang meletakkan enjin berkuasa tinggi.Ini membuatkan tax sesebuah kereta itu lain pula.Kalau nak check roadtax boleh klik [ sini ].

Aku nak tunjukkan sebuah kereta Rolls Royce III Cloud yang dibina pada tahun 1964.Harganya aku tak berapa tahu namun enjinnya 6000 cc dan harga roadtaxnya Rm 16,000 setahun.Gila kentang, kalau aku ada baik beli kereta benda yang lebih berfaedah.

Kira kereta lebih 40 tahun lalu roadtaxnya sama dengar Lamborghini yang baru keluar beberapa tahun.

*** Aku tengah menganalisis tentang isu budak kena tembak dengan polis itu.Nanti dah siap kaji inshaalah aku akan terbitkan artikel...Pasti PDRM kena hentam nanti....

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen