Tuesday, April 6, 2010

Cari nahas...Rafiqin Darwisy

Nampaknya hari ini ketika melayari internet sesuatu artikel telah menarik perhatian aku tentang budak bernama Rafiqin Darwisy yang telah menghina Allahyarham Din Beramboi dengan tulisan "Al-fuck untuk Din Beramboi".

Sebelum teruskan tulisan aku ini, aku ingin berkongsi maklumat tentang Din Beramboi atau nama sebenarnya Mior Ahmad Fuad tentang mana datangnya panggilan Din Beramboi itu.

Sebenarnya Allahyarham Din Beramboi ini askar tapi bersara awal untuk terlibat dalam bidang hiburan tanah air.Semasa berada dalam Angkatan Tentera Malaysia, adalah orang buat-buat nama.

Jadi geng-geng askar yang lain gelarkan Din Beramboi ini "Din Rambo".Malangnya ada orang mana pun tak tahu panggil dia "Beramboi".Jadi melekatlah nama "Din Beramboi" hingga saat pemergian beliau.

Sekadar berkongsi pengetahuan, aku mungkin menjadi orang terakhir mengetahui tentang penghinaan kepada Din Beramboi oleh budak yang umurnya tua setahun daripada aku ini kerana Rafiqin Darwisy ini telah delete akaunnya.

Walaubagaimanapun, maklumat yang aku dapat menunjukkan yang budak ini telah mempertahankan kata-katanya di Facebook miliknya yang mempersendakan kematian Din Beramboi.

Oleh sebab itu, dalam tempoh 48 jam sebuah group di Facebook bertajuk "Kami Benci Rafiqin Darwisy mengutuk kematian Din Beramboi !!'' telah mencecah keahlian lebih 30,000 orang.Ini menunjukkan satu lagi hit terbanyak di Facebook oleh kerana budak ini.

Aku tengok cara tulisannya, aku tahu bahawa manusia bernama Rafiqin Darwisy ini begitu takut akan tindakannya yang telah mengecohkan seluruh Malaysia yang telah menjadi anti-Rafiqin Darwisy ini.

Hinaan, cacian dan kutukan dilemparkan terhadap seorang manusia oleh kerana tulisan tidak bertamadunnya.Ini menyebabkan budak ini mendelete akaunnya dan membuka akaun baru.Namun bagi aku itu tidak berguna lagi.

Sebenarnya budak ini diambang bahaya dek kerana komen itu.Berfikir bahawa dengan mendelete akaunnya, orang-orang yang bengang dengan dia tidak dapat mengenal pasti identiti budak ini.

Tak perlu polis, member aku Fahim Azzam pun boleh check siapa budak ini, tinggal dimana, sekolah apa semua hanya di hujung jari untuk mengetahui latar belakang budak ini.Malah jika ada yang tak puas hati mungkin boleh baling telur dekat budak ini selepas balik sekolah di Sekolah Indera Mahkota.

Alasan Rafiqin Darwisy yang mengatakan Din Beramboi suka mengutuk orang di dalam lawak bodohnya tidak boleh diterima sama sekali berbanding 4 perkataan yang ditulisnya di lama Facebooknya.

Budak 14 tahun ini cara aku lihat masih belum sempurna akal lagi, dan aku rasa baru nak "up" guna internet.Selepas itu macam-macam alasan ditulis untuk menutup malu terhadap tindakannya.

Paling lawak tindakannya yang mengatakan bahawa budak Sabah dan beragama "Khadazan".Nampak sangat budak ini tak tahu apa-apa, Kadazan bangsa bukan agama ini menunjukkan dia ini terlalu terdesak.

Selain itu, komen yang mengatakan bahawa dia malaikat yang diupah oleh tuhan tidak masuk akal sama sekali.Secara amnya boleh nampak bahawa budak ini boleh dikategorikan manusia ajaran sesat atau otaknya tidak betul atau dalam bahasa kasarnya gila.

Aku tak mahu hendak tulis banyak-banyak tentang ketidakpandaian budak ini.Aku lihat setiap apa yang dia tulis itu sebenarnya membawa banyak makna bahawa budak ini terlalu takut akan ugutan banyak pihak.

Akhir kata, aku ingin nasihatkan kepada semua supaya jangan jadi terkenal kerana benda bodoh yang memakan diri anda.Setiap huruf yang anda tulis diperhatikan oleh mata-mata.

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen