Sunday, December 27, 2009

Curi & Jual

Maaf saya harap tiada orang kerajaan melihat blog saya mungkin post ini mungkin boleh dikatakan Akta Rahsia Rasmi atau OSA dan berharap agar saya tidak disumbat kedalam ISS ( silap ISA ).

Baru-baru ini kita dihebahkan dengan kehilangan dua enjin jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia.Amat menyedihkan akan kehilangan dua aset penting iaitu enjin F-5E yang hilang dua tahun lepas.

Sebagai rakyat Malaysia amat sedih kerana kehilangan jet enjin yang beharga Rm 50 juta setiap satu.Jadi kerugian yang dialami oleh ATM adalah Rm100 juta.Itu baru 2 dan dikatakan enjin yang lesap sebenarnya empat.

Aku tak nak komen apa-apa tentera jumlah sebenar yang lesap dan aku cuma terfikir kepada pencuri itu apa yang mereka buat dengan enjin jet tersebut.Atau mungkin mereka nak test enjin itu di kereta Formula 1 keluaran negara.Tetapi kenapa sampai 2 biji?

Kisahnya apabila enjin jet pemintas tersebut diambil di markas untuk diselenggara dan mereka akan menghantarnya ke suatu tempat.Tetapi enjin terbabit tidak sampai ke destinasinya dan dilaporkan hilang dan kejadian ini berlaku pada tahun lalu.

Persoalannya disini takkan begitu lemah sistem keselamatan ATM hinggakan enjin jet yang beharga Rm50 juta boleh dilesapkan dengan begitu saja.Selalunya mereka akan mengambil enjin tersebut di markas dan membawa masuk ke kontena lalu terus dibawa ke destinasi dan sepatutnya diiringi oleh polis ataupun pihak berkuasa.

Aku pernah lihat suatu detik ketika itu pada waktu malam dan terlihat 3 buah kontena yang dipercayai berisi wang dibawa ke suatu tempat dan pada waktu itu ia diiringi oleh lebih 10 buah kereta polis.Bayangkan 3 kontena dibawa dan berapa jumlah wang di dalamnya? Mungkin Rm 500 juta dan diiringi oleh berbelas biji kereta polis.

Ini enjin jet pemintas TUDM takkan boleh lesap dengan begitu saja.Bagaimana mereka menggubah kedudukan enjin tersebut yang harganya tinggi? Semestinya penglibatan orang dalam ATM dan pangkatnya tinggi.

Bagaimana ia boleh lesap dan dijual kepada negara Argentina? Tinggi sangatkah pegawai tentera terbabit hingga berjaya berurusan dengan Argentina.Rasanya ia mestilah dijual kepada tentera di Argentina takkan ia dibeli oleh orang kaya Argentina.

Bagi aku orang yang berurusan dengan sindiket ini begitu bukan orang biasa dan berapa komisyen yang orang itu dapat terhadap dua enjin jet F-5E ini.

Ada juga yang menyatakan enjin jet buatan Amerika ini yang dikeluarkan pada 1962 ini tidak berada di Argentina.Malah ada juga ura-ura mengatakan enjin ini kini berada di negara teluk dan merekalah orang yang membelinya.

Mengapa Amerika Syarikat terlalu ingin membantu Malaysia hingga mereka meminta maklumat-maklumat tentang enjin jet tersebut.Sedangkan ia kes di Malaysia dan tidak perlu campur tangan terhadap kehilangan enjin ini.

Sampai disini sahajalah aku ingin berkongsi dengan anda terhadap kehilangan enjin jet pejuang F-5E yang beharga Rm50 juta setiap satu.Aku harap kerajaan segera mengambil tindakan terhadap pengkhianat negara ini.

Kerana ini adalah artikel terakhir yang menyentuh tentang "Negara" jadi aku ingin berkongsi satu lagi artikel iaitu "Luar Negara" kerana pada tahun ini artikel ini adalah artikel terakhir tentang peristiwa semasa.

Pada sebelum masuk abad ke-21 Saddam Hussein adalah dikategorikan sebagai pemimpin Islam yang tidak beri muka kepada Amerika dan juga negara sekutu rapatnya iaitu Israel atau negara yang dihuni bangsa terbijak di dunia iaitu Yahudi.

Dan pada masa kini kerana kehilangan pemimpin yang menentang Amerika dan Israel pemimpin kini yang diketahui sebagai anti-Amerika/Israel adalah Presiden Iran iaitu Mahmoud Ahmadinejad.

Selain Ahmadinejad.Antara pemimpin-pemimpin yang menyatakan ketidaksukaan mereka terhadapat Amerika adalah Muammar Gadafi iaitu pemimpin Libya.Syed Hassan Nasrullah iaitu pemimpin Hizbullah di Lebanon.Presiden Venezuela iaitu Hugo Chavez juga tidak suka terhadap Amerika dan Israel.Pemidato hebat dari Cuba iaitu Fidel Castro juga tidak suka akan Amerika kerana US pernah ingin mencuba membunuhnya ketika menjadi Perdana Menteri Cuba.

Kini negara paling mengancam bagi Israel adalah Iran kerana pemimpinnya iaitu Ahmadinejad mengatakan mereka ingin membuat reaktor nuklear di dalam negaranya untuk kegunaan negara tetapi Amerika memandang Iran melakukan ujian bom nuklear.

Iran begitu tidak suka terhadap Israel dan mereka melakukan reaktor nuklear mereka di dalam gunung bagi merahsiakan kedudukan mereka dari Amerika kerana teknologi mereka tidak cukup hebat menembus gunung ciptaan tuhan.

Pelbagai tindakan yang dilakukan oleh Iran membuatkan Israel agak gerun terhadap mereka hinggakan menggunakan bantuan PBB dan meminta IAEA supaya meminta Iran menghentikan program nukleaernya dan diminta bekerjasama dengan mereka.

Dilaporkan juga Iran menambah kelengkapan senjata mereka di negara mereka dengan membeli kelengkapan dari Russia seperti misil,jet dan lain-lain.Mereka juga selalu mengadakan latihan ketenteraan besar-besaran hingga menimbulkan rasa tidak senang Barat.

Tambah menakutkan Israel, Iran bakal mengeluarkan jet pejuang mereka sendiri yang bakal dinamakan Azarakhsh atau ditranslatekan bermaksud "Kilat".Jet ini juga menggunakan sepenuhnya teknologi Iran tetapi mendapat sedikit kesulitan kerana Amerika mengadakan sekatan ekonomi terhadap Iran jadi kelengkapan senjata mereka sukar diperolehi.

Sekian terima kasih...

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen