Saturday, October 31, 2009

Criminalise War

Tengah hari tadi, aku bersama keluarga aku ke Kuala Lumpur untuk menyaksikan Pameran Jenayah Perang ataupun War Criminal ( bukan Wan Abdul Rahman Criminal ) di Pusat Dagangan Dunia Putra ataupun Putra World Trade Centre ( PWTC ).

Sebelum pergi ke PWTC aku makan di "The Mall" bersebelahan dengan PWTC.Selepas makan aku berjalan-jalan dan terlihat seorang budak lelaki umur lebih kurang 6 tahun sedang menyanyi lagu "Rock".Aku gila terpegun dengan kehebatan budak itu dan ramai yang mendengar nyanyiannya.

Pameran yang berlangsung 4 hari ini terletak di tingkat 2 bangunan PWTC dan dirasmikan oleh Y.A.Berbahagia Tun Dr.Mahathir Mohammad selaku bekas Perdana Menteri Malaysia mengutuk keras jenayah perang terutamanya Israel.

Ramai orang beratur untuk menyaksikan pameran ini yang berlangsung dari 28 hingga 31 Oktober ini dan dikenakan bayaran Rm5 untuk dewasa dan Rm1 untuk kanak-kanak bawah 18 tahun.

Masuk sahaja di dalam aku diberi sebuah tag untuk dipakai yang tertera " Expose WAR Crimes " dan dilarang mengambil gambar ketika berada di dalam pameran tetapi demi blog aku yang ingin berkongsi pengalaman dengan anda aku ambil juga gambar walau diberi amaran sebanyak 3 kali oleh petugas pameran.

Sampai disana aku dapat melihat skrin TV yang menunjukkan orang-orang Palestin meluahkan rasa kecewa mereka terhadap Israel yang begitu kejam melakukan jenayah perang.Salah satu faktor menyumbangkan dana kepada Palestin dengan pameran sebegini.

Selepas itu aku melihat gambar-gambar tahanan yang diseska oleh tentera seperti yang berada di pusat tahanan Teluk Guantanamo dan juga Penjara Abu Ghraib di Baghdad, Iraq.Terdapat banyak gambar-gambar yang menunjukkan tahanan diseksa dengan suara jeritan kesakitan kedengaran ketika melihat pameran itu.

Aku juga dapat melihat teknik seksaan pegawai tahanan yang mengikat tangan mangsa ke kaki selama 15 jam.Sila anda cuba seperti yang didalam gambar selama 15 minit.Aku juga dapat lihat teknik yang dilakukan oleh Central Intelligent Agency ( CIA ) atau dalam Bahasa Malaysianya Agensi Perisikan Pusat.

Teknik ini dinamakan Water Boarding yang mana seperti tertera di gambar yang menunjukkan
dua orang lelaki menyimbah air ke muka seseorang yang dilapik dengan sehelai kain untuk membuatkan tahanan panik.Aku tutup flash jadi tidak jelas tetapi anda boleh cari teknik ini di google untuk lebih jelas. ( sebab itu tak masukkan dalam blog )

Teknik seterusnya adalah meletakkan headphone ke telinga mangsa dan memasang lagu Boney M dengan begitu kuat selama berjam-jam untuk membiarkan tahanan terseksa dan berimaginasi dengan lagu tersebut.

Banyak lagi tahanan yang diseksa oleh tentera tapi aku malas hendak menunjukkanya.Sebanyak 11 juta orang mati pada Perang Dunia pertama dan pada Perang dunia kedua menyaksikan Soviet Union antara yang paling ramai mati dengan lebih 25 juta orang.Korban keseluruhan pada perang dunia kedua adalah sebanyak 59 juta.

Ini bermaksud lebih 70 juta orang mati ketika perang.Dan aku ingin menyatakan yang 70 juta orang ini sebenarnya bukan kesemuanya tentera tetapi kebayakkan orang awam menjadi mangsa contohnya ketika peristiwa pengeboman di Nagasaki dan Hiroshima oleh tentera Amerika.

Tulisan banyak-banyak itu sesuatu yang menarik bagi aku untuk dipersembahkan kepada anda yang menyaksikan sumpah setia tentera gila iaitu Amerika.Walaupun dalam bahasa Inggeris aku masih dapat fahami apa yang dikatakan oleh tentera Amerika walau aku tak pandai sangat dalam Inggeris.

Sekali lagi aku menyatakan sesiapa yang tidak dapat menyaksikan pameran ini memang rugi kerana pameran sebegini mungkin datang 20 tahun lagi.Terima Kasih Tun atas kempen Tun untuk mengutuk tindakan menyeksa tahanan dan maksud di sebaliknya mengutuk keras tindakan Israel menyerang Gaza.

Tata...Aku nak naik Genting....Jangan lupa tengok Sehati Berdansa tau ntah2 ada muka aku ( hehehe )

No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen