Thursday, April 16, 2009

Proton Exora!!!


Kelmarin dalam pukul 9.30 malam aku pergi makan dekat Taipan.Jadi dalam pukul 10.30 tu aku balik la.Masa aku balik tu aku ternampak showroom proton meriah jer.Aku pun pergi la tiba2 Proton Exora dilancarkan.Aku pun masuk la tengok MPV yang pertama jenama Proton.Sebagai rakyat Malaysia kita kena bangga dekat kereta nasional.Tapi kereta nasional juga yang selalu
rosak.Kenapa kereta Malaysia murah-murah berbanding kereta lain.Sebabnya mereka nak kasi rakyat Malaysia beli kereta nasional.Jadi kereta Honda,Merc,BMW dan lain-lain jadi mahal kerana cukai untuk kereta tu tinggi.

Mengikut spy-spy aku yang mengintip di Proton punya kilang.Spy aku mengatakan bahawa mereka mengambil ilham kereta ini daripada Toyota Wish. "Happy Birthday Husna "Aisya cakap Birthday dia hari ini".(Continued) Proton telah membeli sebanyak 14 MPV Wish untuk meniru kereta itu.Mengapa beli sampai 14 biji??? Sebab mereka nak buka semua komponen-komponen dalam kereta tu.


Contohnya :
1.Untuk badan

2.Untuk wayar disekeliling kereta

3.untuk engine

4.

5.

....

.

Jadi 1 kereta untuk 1 komponen jerr...Sebab tu mereka beli sampai 14 biji.Tapi diorang tak kasi tahu la yang mereka tiru Wish.Sebenarnya banyak lagi kereta yang Proton tiru.Contohnya kereta Proton Waja.Mereka tiru daripada Mitsubishi Lancer.Savvy pun sama mereka beli hampir 13 biji Alpha Romeo 416 untuk buat Savvy.Produa juga tiru seperti Nautica.Mereka mengambil dari Toyota Rush.Myvy juga macam tu.Mereka mengambil kereta ini daripada Jepun dan tukar nama ke Malaysia.Kereta Kancil/Kelisa mengambil ilham daripada kereta Mira



Tapi bukan 100% mereka tiru cuma dalam 45 peratus je.Yang lain mereka ambil ilham yang sama juga tapi mereka tukar jer.





No comments:

Post a Comment

Dipersilakan Komen